Eurostar rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen. ICE International geeft reizen bovendien een nieuwe dimensie: tussen Keulen en Frankfurt bereikt de trein snelheden van 300 km/u!
Eerste treinstellen
Dat betekent een reistijdwinst van 3 minuten op het traject Rotterdam – Schiphol. Tot die tijd blijft de geplande snelheid 160 km/h, al mag de ICNG tot 200 km/h rijden om vertraging in te halen.
Bijna overal in Nederland is de maximum snelheid nu 140 km per uur. De meeste NS-treinen kunnen ook niet harder. Maar de nieuwe intercity's die NS heeft besteld kunnen 200. Als die er zijn moet tussen Zwolle en Lelystad 200 gereden worden en tussen Lelystad en Amsterdam 160: tijdwinst een half uur.
Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de hogesnelheidslijn verbindt de ICNG steden en regio's sneller met elkaar. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan de andere treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Maglev Train Shanghai: snelste trein ter wereld
Deze trein gaat van het centrum van Shanghai naar het vliegveld. In maar liefst 15 minuten leg je een afstand af van 27 kilometer.
De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen. Op reguliere lijnen die met het treinbeïnvloedingssysteem LZB voorzien zijn, rijdt de ICE tot 230 km/h, bijvoorbeeld op het traject Berlijn – Hamburg. Op de hogesnelheidslijnen wordt 250 of zelfs 300 km/h gereden.
De Eurostar is weliswaar de snelste trein die in Nederland rijdt, maar de topsnelheid van 320 kilometer per uur kan in ons land nergens in reizigersdienst behaald worden. De maximumsnelheid is in Nederland 300 kilometer per uur, die zowel Thalys als Eurostar op de HSL-Zuid kunnen halen.
China: 317,7 km/uur
Goed voor een gemiddelde snelheid van bijna 318 kilometer per uur. De hoge moyenne is mogelijk sinds de maximum snelheid op de lijn dit jaar werd verhoogd naar 350 kilometer per uur. Ook een aantal andere treinen van en naar Beijing halen gemiddelde snelheden boven 300 kilometer per uur.
De intercity (IC) is een treinsoort die bedoeld is als een snelle verbinding tussen grotere steden onderling. Daarbuiten stopt men aanvullend op regionale stations. De IC is geschikt voor het reizen over langere afstanden.
NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Daarbij onderzoeken we of deze nieuwe Sprinter ook als Intercity ingezet kan worden op een beperkt aantal trajecten.
Intercity's. In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig.
Sommige IC-treinen (Intercity) rijden de hele dag, andere rijden minder frequent. Eén op de twee S-treinen (voorstedelijk aanbod) rijdt rond de stadszones van Brussel, Gent en Antwerpen. De meeste L-treinen (lokale treinen) en bepaalde S-treinen rijden enkel tijdens de spitsuren.
Bedenk wel dat er drie treincategorieën zijn: A = ICE (die rijdt van Amsterdam naar Arnhem/Düsseldorf, B = IC/EC (de rechtstreekse trein van Amsterdam naar Berlijn) en C = regionale treinen in Duitsland. Dus als je met de IC (categorie B) reist, mag je niet met de ICE mee!
De meeste hogesnelheidstreinen rijden in dienstregeling 250-320 km/h, terwijl andere Europese Intercity-treinen snelheden halen van maximaal 130 tot 200 km/h.
7. De maximumsnelheid in een station bedraagt 160 km/u. Echter, er wordt aan de reizigers aangekondigd om afstand te nemen van de boord van het perron wanneer een passerende trein nadert.
Bij gladde sporen moeten treinen langzamer rijden, zodat ze niet doorglijden bij een overweg of station.
De gemiddelde reistijd per trein van Amsterdam-Centraal naar Parijs is 4 uur en 33 minuten lang, maar met de snelste dienstregeling kun je er al in 3 uur en 25 minuten zijn. Ongeveer 15 treinen per dag reizen de afstand van 431 km tussen deze twee bestemmingen.
ICE hogesnelheidstrein
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
De Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn heeft dertig nieuwe hogesnelheidstreinen besteld met een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur. De nieuwe ICE-treinen moeten instromen vanaf eind 2022.
Wanneer je de treintijden met de vluchttijden vergelijkt, lijkt vliegen sneller. Echter wanneer je rekening houdt met het feit dat je op een luchthaven ver voor vertrek aanwezig dient te zijn en bovendien (ver) buiten het centrum van de stad aankomt, dan wint de trein.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
De Train à Grande Vitesse, afgekort TGV, is een Franse familie van hogesnelheidstreinen van de SNCF, gebouwd door Alstom.