De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk. Al onze karts zijn uitgerust met handbediende voorremmen voor optimale remkracht.
De gemiddelde snelheid bij karts ligt rond de 60 km per uur. Pas op want dit is de gemiddelde snelheid! Ons circuit heeft een aantal pittige bochten en verrassende chicanes. Aangevuld met twee grote rechte stukken en een unieke fly-over van over de 145m lang kunnen er snelheden boven de 60 km behaald worden.
Snelheid superkart
Een superkart heeft een motor met zo'n 250cc en vaak is het een schakelbak met 5 of 6 versnellingen. Het gewicht is veel lager dan een auto, waardoor je als een speer over het circuit schiet. Je kan dan ook snelheden behalen van zo'n 250 km/h.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren.
De Division 1 Superkart is een maniakale creatie met 100 pk en een gewicht van 274 kilo. De topsnelheid is 240 kilometer per uur.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
Eén heat duurt 12 minuten. Afhankelijk van waar jouw voorkeur naar uitgaat kun je één of meerdere heats reserveren. Meestal boeken mensen twee of drie heats, het is natuurlijk de uitdaging om je snelste rondetijd te verbeteren. Tussen de heats door wordt over het algemeen een pauze ingepland van 30 minuten.
Voordelen outdoor karten
Het grootste voordeel van outdoor karten is namelijk dat je vele malen harder kan racen dan bij indoor karten. Waar je bij indoor karten een maximale snelheid van 50 à 60 kilometer per uur behaalt, behaal je bij outdoor karten vaak een snelheid van 70 kilometer per uur.
De karts voor volwassenen hebben een Honda GX 200 RG Q4 motor. Dit motorblok is verantwoordelijk voor een vermogen van 6,5 pk, waarmee topcoureurs gemiddelde snelheden halen van boven de 57 km/u. De topsnelheid ligt dan ook boven de 70 km/u.
De snelste karts, de 270cc super-karts, kunnen op deze baan eenvoudig een snelheid bereiken van >85 km/u.
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op.
Bij indoor karten is de maximale snelheid tijdens het racen rond de 50 á 60 km per uur. Met outdoor karten kun je nog harder racen. De snelheid op de outdoor kartbaan loopt op tot maar liefst 70 km per uur. Een ander voordeel is dat je veel meer ruimte hebt.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Niet goedkoop. Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.