Het diagnostisch rekengesprek. Het diagnostisch rekengesprek is een belangrijk onderdeel van de begeleiding van leerlingen met rekenproblemen. Hiermee verkrijgt de SEN Specialist inzicht in het type rekenproblemen van de leerling.
Een rekengesprek zet je in als je te weten wilt komen wat een leerling nodig heeft om verder te komen in zijn rekenontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan een leerling met rekenproblemen, een leerling die niet gemotiveerd lijkt, een sterke rekenaar of een onopvallende leerling.
Het Drieslagmodel bestaat uit drie stappen: plannen, uitvoeren, en reflecteren. Bij het plannen wordt de context omgezet in een bewerking, waarbij taal en vaktaal een cruciale rol spelen.
Bij het Ijsbergmodel wordt eerst gewerkt aan een brede basis bestaand uit materiele modellen die stapje voor stapje abstracter worden, voordat de formele opgaven aan bod komen. Dit zorgt 'onder water' voor een brede basis en 'drijfvermogen'.
4.2.2 Wat doe je met transformeren bij een rekenopgave? Bij transformeren wordt de hele som omgevormd.Er gaat dan van het ene getal iets af, wat er bij het andere getal bij komt: 33 + 19, wordt 32 + 20.
Het handelingsmodel in het rekenonderwijs is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen.
In het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) wordt beschreven wat het onderwijs kan doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen en hoe er uiteindelijk geconstateerd kan worden of er sprake is van dyscalculie.
Maak in het gesprek gebruik van de ouders. Zij kunnen je waardevolle informatie geven over hoe het kind zich thuis gedraagt en wat zij doen om de sociaal-emotionele en morele ontwikkelingen van het kind te bevorderen. Stel het kind dus centraal in het gesprek.
Een diagnostisch onderzoek is een manier om: erachter te komen wat er precies aan de hand is; te onderzoeken waar de problemen vandaan komen; een goed onderbouwd advies te kunnen geven over eventuele behandeling en/of begeleiding.
Wat is een diagnostisch interview? Een vraaggesprek, gevoerd in het kader van de diagnostiek binnen een hulpverleningsrelatie die in de somatische en geestelijke gezondheidszorg gebruikelijk is.
Door middel van diagnostiek worden hypothesen over verklaringen en/of instandhouding van klachten, problemen en gedrag opgesteld en getoetst met gebruik van verschillende middelen waaronder diagnostische instrumenten, dossieronderzoek en observaties.
In een diagnostisch verslag staat de diagnose vermeld met het specifieke beeld en de actuele ernst: licht, matig of ernstig.
Het onderzoek duurt ongeveer 2½ uur. Een persoonlijkheidsonderzoek maakt duidelijk wat de invloed is van jouw karakter en je leefomgeving op je klachten.
Gemiddeld duurt het op dit moment nog altijd drie jaar voordat iemand met een hulpvraag in verband met autisme de diagnose krijgt – bij volwassenen duurt dit zelfs gemiddeld acht jaar. Een goed diagnostisch traject neemt volgens de Zorgstandaard Autisme ongeveer twaalf tot veertien uur in beslag.
De beschrijvende diagnose omvat de meest recente psychiatrische diagnose(n) die geformuleerd wordt als een hypothese met betrekking tot oorzaak (etiologie) en gevolg. Tevens worden de factoren die de psychologische-, interpersoonlijke- en gedragsproblemen in stand houden beschreven.
Als het drukke, impulsieve gedrag of de concentratieproblemen van je kind het dagelijks leven erg verstoren, kun je laten onderzoeken of het om ADHD gaat. Met een diagnose kan je kind verschillende behandelingen krijgen.
Door vragen te stellen over de diagnose, onderzoeken en behandelingen, weet u beter wat u 'mankeert' en wat er aan gedaan kan worden. Wat 'mankeert' u precies volgens uw arts? (Wat is de diagnose?). Vraag eventueel of de arts de diagnose voor u op kan schrijven, zeker als het om een moeilijk medisch woord gaat.
Door het stellen van een tijdige en accurate diagnose wordt in elk geval uitgesloten dat er onderliggend een ander ziektebeeld is dat kan worden behandeld. Soms kan in een beginnend stadium medicatie voorgeschreven worden die het ziekteproces tijdelijk vertragen.
DITS-LVB staat voor Diagnostisch Interview Trauma en Stressoren-Licht Verstandelijke Beperking. Het is een klinisch interview waarmee een posttraumatische stress stoornis (PTSS) kan worden gediagnostiseerd bij mensen met een licht verstandelijke beperking vanaf de leeftijd van 6 jaar volgens de criteria van de DSM-5.
De SCID-5 Junior is een semigestructureerd klinisch interview dat als doel heeft om DSM-5 stoornissen betrouwbaar te diagnosticeren bij kinderen en jongeren tussen 8 en 18 jaar. Het betreft een grondige revisie en uitbreiding van de KID-SCID (1997).
Het SCID-5-P (voorheen SCID-II) is een semigestructureerd diagnostisch interview voor de beoordeling van de tien DSM-5-persoonlijkheidsstoornissen in de clusters A, B en C en de classificatie 'andere gespecificeerde persoonlijkheidsstoornissen'.
Het stellen van een diagnose vraagt om kennis, kunde en zorgvuldigheid. Om die reden mag alleen een gekwalificeerd en bevoegd behandelaar de diagnose stellen, zoals een BIG-geregistreerd gz-psycholoog, psychiater of psychotherapeut.
De huisarts bekijkt welke psychische klachten of aandoening u heeft, en welke behandeling en begeleiding het beste past. Ook kan de huisarts u zelf behandelen. Een huisarts kan daarbij medicijnen voorschrijven. Deze praktijkondersteuner kan u helpen om uw klachten beter te begrijpen en ermee om te gaan.