Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Dan haal je langzaam de auto rechts in ( het is link maar goed ) zolang je op dat moment niet naar links gaat is er niks aan de hand je blijft gewoon op je eigen weg door rijden. Is er dan de politie in de buurt zal deze dan ingrijpen op de linker bestuurder die dus altijd rechts moet houden.
Je mag rechts inhalen in de volgende situaties: Als een bestuurder links voorsorteert en aangeeft naar links te willen. Als je rechts van een blokmarkering rijdt (bijvoorbeeld bij een in- of uitvoegstrook). Als je een tram wilt passeren.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Snelheid aanpassen: zorg dat je de snelheid van je voertuig aanpast aan die van de bestuurders op de doorgaande weg; Richting aangeven: als er voldoende ruimte is om in te voeg, geef je richting aan naar links; Invoegen: tijd om in te voegen! Rijd rustig en met een soepele beweging de doorgaande rijstrook op.
Wanneer je een motorvoertuig inhaalt moet je richting aangeven. Indien je bij het inhalen van rijstrook moet wisselen moet je ook richting aangeven. En wanneer je een belangrijke zijdelingse beweging maakt moet je richting aangeven.
Wil iemand tegelijkertijd invoegen met iemand die uitvoegt dan heeft géén van beide voorrang. Iemand die van rijstrook wisselt doet een bijzondere manoeuvre. Volgens de wet moet hij dan al het andere verkeer voor laten gaan. Wisselen beiden van rijstrook dan biedt de wet geen uitsluitsel over wie er voorrang heeft.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
Er zijn geen minimale of maximale lengtes voor. Er zijn tegenwoordig speciale auto s voor korte of lange mensen zodat die kunnen rijden. Dus de auto is aangepast.
De boete voor rechts inhalen
Wie rechts inhaalt riskeert een boete van 250,- euro, geen misselijk bedrag. Houd daarbij in je achterhoofd dat je niet per se staande gehouden hoeft te worden om deze boete te krijgen. Naast de boete voor rechts inhalen kan je ook een boete krijgen voor onnodig links rijden.
Je kunt beter niet inhalen vlak voor een bocht of bijvoorbeeld vlak voor verhoging of helling in het wegdek. Vlak voor een verhoging of helling heb je onvoldoende zicht op het tegemoetkomende verkeer. Zorg er altijd voor dat je voldoende inhaalzicht hebt en pas gaat inhalen als dit echt veilig kan.
Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg van 150 euro naar 220 euro. Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig (zoals politieauto met zwaailicht en sirene) van 250 euro naar 350 euro en overhevelen naar het strafrecht.
Duitse bestuurders zijn gewend om flink door te rijden op de Autobahn. Op sommige delen geldt er een snelheidslimiet (vaak 100, 120 of 130), op andere delen is dit niet het geval. Hier kun je dus, op een veilige manier, harder rijden.
Samengevat: Het mengsel van brandstof komt gasvormig aan in de verbrandingsruimte en met het gaspedaal kun je dat beïnvloeden, vandaar dat we zeggen “gas geven”, ook al is de oorspronkelijke brandstof vloeibaar.
Sleep de auto altijd zo dat de wielen in de rijrichting draaien. Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
Met zoveel mogelijk rechts houden bedoelen we dat je zo veilig mogelijk rechts moet houden. Dit betekend dat je op een rijbaan met meerdere rijstroken op de meest rechts gelegen rijstrook rijdt.
Wat moet je doen als je niet kunt invoegen? Op het einde van de invoegstrook stoppen, en wachten totdat je ertussen kan. NIET over de vluchtstrook doorrijden.
Richting aangeven
Jij weet dat je wilt invoegen, maar het andere verkeer kan geen gedachtenlezen. Het is bovendien verplicht de richtingaanwijzer te gebruiken. Maar voordat je dat doet, bepaal je eerst waar je wilt invoegen. Kijk in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en links opzij – niet achterom!
Voor een kwart van de Nederlanders zijn bumperklevers de allergrootste ergernis, gevolgd door automobilisten die met hun smartphone bezig zijn. Ook snelheidsduivels worden irritant gevonden; zij staan op nummer drie. Dit is de top 5 van ergernissen in het verkeer: Bumperklevers (59%)
Als een bestuurder van rijstrook wisselt tijdens het ritsen moet een bestuurder voorrang verlenen. Als beide bestuurders van rijbaan wisselen bij het ritsen moeten beide bestuurders voorrang verlenen. Daarnaast kan van belang zijn met welke snelheid en met welke afstand een bestuurder invoegt.
Invoegstroken voor werkverkeer
- De beginsnelheid bij het invoegen is gesteld op 0 tot 10 km/h vanwege de beperking bij het uitrijden van het werkvak. - Op rechts gelegen invoegstroken is de snelheid waarmee het verkeer invoegt is 0,75 van de (tijdelijke) maximum snelheid, met een maximum van 60 km/h (0,75 x 80 km/h).