Je kunt de hashtags in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Hashtags die anderen toevoegen in een reactie op jouw post tellen niet mee. Timing is belangrijk dus plaats deze hashtags meteen als je het bericht plaatst, ook als je deze toevoegt in een reactie.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Een hashtag begin je met een 'hekje' (#) gevolgd door een passend keyword zonder spaties, bijvoorbeeld #inboundmarketing of #remotesales. Als gebruiker ben je vrij in het maken van hashtags. Het enige wat je hoeft te doen is het typen van een #-teken gevolgd door een keyword in jouw social media bericht.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Je mag maar liefst 30 hashtags per foto op Instagram gebruiken, wat je natuurlijk kunt combineren met je normale tekst, een leuke bijzin onder de foto.
Gebruik ook geen te kleine hashtags waar niemand op zoekt. Een hashtag die slechts 100x gebruikt is zet geen soda aan de dijk. Wissel af met hashtags bij iedere post, want het Instagram algoritme rekent met je af als je steeds dezelfde hashtags gebruikt. Gebruik relevante hashtags bij het bericht dat je post.
Gebruik je kleinere specifieke hashtags, dan is de kans groter dat je bovenaan de resultaten terecht komt. Zorg dus dat elke post een mix heeft van kleinere, specifieke hashtags en van de iets grotere hashtags.
Je geeft er extra omschrijvingen aan. Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.
Hoe vaak de volgers van een hashtag de berichten met een hashtag te zien krijgen en wanneer dat wel of niet gebeurt, is niet duidelijk. De geheime algoritmes die daarvoor gebruikt worden, kennen we niet. Maar helpen doet het altijd.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Schrijf goede content, dit wekt interesse op om meer over je bedrijf te lezen. Plaats een like-knop onder iedere pagina en artikel. Mensen die tevreden zijn, zullen sneller op de like-knop klikken. Lanceer een wedstrijd waar enkel fans aan mee mogen doen.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
Hashtags Instagram groeperen
Wissel de Instagram hashtags dus af. Wanneer je werkt met tools als Later of Preppr kan je de hashtags in groepen opslaan zodat je bij elke post de juiste groep kunt invoegen. Post je alles handmatig, zet dan je hashtags in de notities op je telefoon zodat je het snel kunt kopiëren.
Hou je hashtags kort en relevant zodat je klanten deze kunnen overnemen in hun berichten, als het relevant is. Probeer een korte unieke hashtag te vinden waarmee je publiek met één klik alle berichten over dit onderwerp kan lezen.
Via de Instagram-app voor Android of iPhone
Voordat je een bericht deelt, tik je op (Android) of Volgende (iPhone). Tik op Mensen taggen en tik vervolgens op iemand in de foto. Voer de naam of gebruikersnaam van de persoon in en tik vervolgens op zijn of haar naam in het menu.
Voeg het hashtagsymbool '#' toe vóór een relevant trefwoord of zin. Elimineer spaties en interpunctie in elke hashtag. Kies je hashtags verstandig, zodat ze de meest geschikte leden voor dat artikel bereiken. Opmerking: Er zijn geen limieten aan het aantal hashtags dat aan elk artikel kan worden toegevoegd.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Tweets met 2 hashtags behalen gemiddeld ruim 0,35 reply/retweet per 1000 volgers. Het gaat met de interactie echter bergafwaarts als je het bonter maakt dan dat of hashtags juist achterwege laat. Over het algemeen is het daarom een goed idee om 2 hashtags te gebruiken in je tweets.
Schrijf # (het teken voor hashtag) samen met een onderwerp of zin en voeg dit toe aan je bericht om een hashtag te maken. Bijvoorbeeld: Ik heb vandaag zoveel heuvels beklommen!