Bijna alle literatuur over focusgroeponderzoek gaat uit van een groepsgrootte van zo'n zes tot tien deelnemers. Aangezien het bij focusgroepen vaak voorkomt dat respondenten niet komen opdagen ('no-shows'), wordt soms aanbevolen om extra deelnemers te werven ('over-recruiting').
Een focusgroep bestaat uit 6 tot 12 personen. Met minder dan 6 personen kan het voorkomen dat de dialoog onvoldoende op gang komt.
Een focusgroep duurt gemiddeld 60 minuten. De regel geldt: 45 minuten is het minimum, 90 minuten het absolute maximum. Indien je een kortere of langere focusgroep organiseert, riskeer je onvoldoende gegevens te verzamelen (<45minuten) of loop je het risico dat de groep niet meer productief meewerkt (>90minuten).
Een focusgroep (ook wel focusgroep-interview genoemd) is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen wordt samengebracht om te discussiëren over een vooraf bepaald onderwerp. Een focusgroep is dus een soort interview waaraan meerdere respondenten tegelijkertijd deelnemen.
Met behulp van een focusgroep ontdekt een onderzoeker hoe mensen over een bepaald onderwerp denken, wat voor woorden ze gebruiken als ze erover praten en welke aspecten ze belangrijk vinden.
Bij een groepsinterview neem je tegelijkertijd verschillende interviews af. Een focusgroep verschilt van een interview omdat de respondenten worden aangemoedigd om met elkaar te praten over een bepaald onderwerp. Er komt interactie en de respondenten reageren op elkaars meningen en ervaringen.
Een focusgroep (ook wel focusgroep-interview genoemd) is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen wordt samengebracht om te discussiëren over een vooraf bepaald onderwerp. Een focusgroep is dus een soort interview waaraan meerdere respondenten tegelijkertijd deelnemen.
Een gesprekspuntenlijst bevat alle punten die de interviewer wil bespreken. Er worden met name open vragen gesteld zodat de respondenten zelf een antwoord kunnen formuleren. Maar een gesprekspuntenlijst voor diepte-interviews kan ook gesloten vragen bevatten, zoals een rapportcijfer (beoordeling) of een NPS vraag.
Voordelen online focusgroep
- Kost deelnemers minder tijd, doordat ze geen reistijd hebben. - Het kan laagdrempeliger zijn, aangezien fysiek contact ontbreekt. Sommigen voelen zich daardoor meer op hun gemak en veilig. - Je bereikt er groepen mee die niet naar een fysieke bijeenkomst kunnen of willen komen.
Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek. Het aantal interviews dat je moet afnemen is vooraf erg lastig aan te geven. Dat is namelijk afhankelijk van hoeveel respondenten je kunt benaderen.
Een topiclijst (topic list) is een lijst van alle onderwerpen die je tijdens je interviews wilt behandelen. Het is handig om deze alvast in een logische volgorde te zetten, maar tijdens het interview mag je afwijken van de bedachte structuur.
Bij kwalitatief onderzoek is een steekproef van 12, 15 of 20 respondenten gangbaar. Het belangrijkste is dat er verzadiging is opgetreden (je vindt op een gegeven moment bijna geen nieuwe informatie meer).
Als je een homogene groep onderzoekt, kun je 8 tot 10 respondenten interviewen totdat theoretische saturatie optreedt. Als je daarentegen een heterogene groep onderzoekt, kun je óf een aantal experts over deze groep interviewen óf per subgroep 1 of 2 personen interviewen (afhankelijk van het aantal subgroepen).
Axiaal coderen wil namelijk zeggen dat je de codes gaat samenvoegen, groeperen, en hernoemen. Om maar even een voorbeeld te noemen: stel je voor dat we het over het weer hebben. Je hebt een code die 'regen' heet, een code die 'sneeuw' heet, en een code genaamd 'zonneschijn'.
In een gestructureerd interview van een half uur kun je ook aanhouden om 10 tot 20 open vragen te stellen. Voeg vragen toe als je denkt hiermee niet voldoende informatie te verzamelen om antwoord te geven op je onderzoeksvraag.
Een diepte-interview duurt drie kwartier tot één uur lang. Gedurende dit intensieve gesprek worden de motivaties en gedachten van de respondent achterhaald door de getrainde interviewer.
Een diepte interview kan ook soms (bijna) volledig vrij, bijvoorbeeld in een brainstormsessie, waarin creativiteit en actief deelnemen van de deelnemers tot nieuwe ideeën leidt. Een diepte interview duurt meestal tussen de 60 en 120 minuten.
Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Met een goede discussieleider zorgt de discussie tussen de deelnemers voor diepgaande kwalitatieve informatie. Dit biedt inzichten in complexe vraagstukken en stelt u in staat om concrete verbeteracties door te voeren.
Diepte-interviews bieden, afhankelijk van de onderzoeksvraag, grofweg de volgende voordelen: het is mogelijk om met een individu diep in te gaan op het onderwerp (dieper dan in groepsdiscussies) en er is geen belemmering door andere deelnemers zoals dat bij groepsdiscussies kan worden ervaren.
Bij validiteit gaat het om het meten wat je beoogt te meten. Bij betrouwbaarheid daarentegen gaat het om de vraag of je onderzoeksresultaten hetzelfde zouden zijn als je het onderzoek op dezelfde wijze nogmaals uitvoert.
Kwalitatieve onderzoekers gaan dieper in op het onderwerp om zo informatie te verzamelen over de beweegredenen, redeneringen en houdingen van mensen. Kwalitatieve benaderingen geven dieper inzicht in uw onderzoeksvragen, maar de resultaten zijn soms moeilijker te analyseren.
De validiteit kan worden onderzocht door te bepalen of je daadwerkelijk hebt gemeten wat je wilde meten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar je onderzoeksopzet en meetinstrumenten. Validiteit is niet hetzelfde als betrouwbaarheid: Bij validiteit gaat het om de juistheid van de resultaten.