De Ever Ace en Ever Alot zijn allebei 400 meter lang en 61,5 meter breed. Beide schepen behoren tot de A-klasse van Evergreen. Binnen deze klasse vallen twaalf schepen. Van de zeven opgeleverde schepen hebben er zes een capaciteit van 23.992 TEU.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De Ever Ace (400 x 61 meter) van Evergreen wordt het grootste containerschip van de wereld. Het schip, de eerste van een serie van 10, heeft een capaciteit van 23.992 teu en verslaat de schepen van HHM met 28 teu verschil.
Maersk is echter nog steeds de leidende transportonderneming als het gaat om het aantal containerschepen dat zij bezit. De vloot van Maersk bestaat per 16 maart 2022 uit 738 containerschepen (zij bezitten 335 schepen en charteren meer dan 400 andere schepen).
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
ALP Guard: 285 mt
De ALP Guard is gebouwd in 2009 en vaart onder Nederlandse vlag. Het schip is 74,30 meter lang en 20,90 meter breed. Vier motoren zorgen samen voor ruim 18.350 kW (25.000 pk).
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
TEU is de aanduiding voor de afmetingen van containers. De afkorting staat voor Twenty Foot Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 breed en meestal 8,5 hoog. In het metrieke stelsel uitgedrukt is een TEU 6,10 meter lang, 2,44 meter breed en 2,59 meter hoog.
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Zo is de "ZWARTE ZEE” uit 1933 nog steeds een begrip overal in de wereld. Met zijn 22.000 ipk behoort de "SMIT SINGAPORE" tot de grootste zeeslepers ter wereld. De grootste blijven echter de "WOLRAAD WOLTEMADE" en "JOHN ROSS", twee Zuidafrikaanse superslepers van 26.200 ipk.
Het voordeel van de duwboot is dat het schroefwater vrij weg kan stromen, terwijl bij een conventionele sleepboot dit - gedeeltelijk of geheel - tegen het te slepen object stroomt waardoor extra weerstand ontstaat en dus meer vermogen nodig is voor hetzelfde resultaat.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.