Er is meer vraag naar producten met een duurzaamheidskeurmerk en ook het aanbod stijgt. In totaal gaven consumenten in 2020 8,2 miljard euro uit aan dier-, mens- en milieuvriendelijke producten, een stijging van 7% ten opzichte van 2019.
Bijna de helft van de ondervraagde consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven actie ondernemen voor het milieu (48%) en dat duurzaamheid deel uitmaakt van de waarden van een bedrijf (42%).
Wel zijn de 18-34-jarigen het meest bereid om extra geld uit te geven aan duurzame producten en diensten. Bij de 55-plussers is het precies andersom; zij zijn significant minder bereid te betalen voor duurzame producten en diensten, maar leven wel het meest duurzaam.
Duurzaamheid is de laatste jaren steeds meer een hot topic geworden. Dit geldt op allerlei vlakken in de maatschappij. Afvalscheiding gaat steeds verder, vermindering van koopgedrag wordt gepromoot en bedrijven richten zich op duurzaam ondernemen.
Een derde van de Nederlanders zegt sinds de coronacrisis duurzamer te willen gaan leven, en zeven procent zegt dat juist minder te willen gaan doen. Dat blijkt uit een onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, uitgevoerd door Motivaction.
94 procent van de Nederlanders van 18 jaar of ouder denkt dat het klimaat aan het veranderen is. 60 procent denkt dat dit geheel of vooral door de mens komt. Verder is 75 procent van de Nederlanders van mening dat de mens nog iets tegen de klimaatverandering kan doen.
Absoluut. In 2018 wekte Nederland slechts 7,4 procent van zijn energie duurzaam op, blijkt uit een door Eurostat gepubliceerd overzicht. Geen enkel EU-land doet het in verhouding slechter. In 2014 wist Nederland Malta en Luxemburg nog onder zich te houden, de laatste jaren alleen Luxemburg.
In 2013 was 8 procent van de supermarktomzet aan voeding duurzaam. Vanaf 2015 loopt dit aandeel jaarlijks op: tot 12 procent in 2016, 17 procent in 2019 en 19 procent in 2020. Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten.
De eco-perfectionist is extreem bezig met duurzaamheid. Deze doelgroep vindt het geen probleem om extra te betalen voor producten of diensten die afkomstig zijn van bedrijven die aandacht hebben voor maatschappij, het milieu en welzijn van mensen en dieren.
Duurzaamheid beschermt onze natuurlijke omgeving en de ecologische en menselijke gezondheid. Daarnaast wordt door het verduurzamen de innovatie gestimuleerd en tegelijkertijd proberen we onze manier van leven niet in gevaar te brengen.
Van de groep consumenten die duurzaamheid (heel) belangrijk vinden, koopt 39% vaak tot altijd duurzame producten. Met name in de branches elektronica, bouwmarkten en wonen kiest de consument het meest voor duurzame producten. In de branches drogisterijen en damesmode het minst.
Leeftijd is het meest onderscheidend: 72 procent van de 18- tot 25-jarigen zegt milieubewust bezig te zijn, en ruim 90 procent van de 45-plussers. Hoogopgeleiden geven iets meer aan milieubewust bezig te zijn dan laagopgeleiden: 91 procent tegen 87 procent.
Generatie X het sterkst gemotiveerd duurzaam te beleggen
Uit het onderzoek blijkt ook dat generatie X zich zorgen maakt over de klimaatverandering. Meer dan twee derde (67%) van hen denkt dat de klimaatverandering effect op hun beleggingen heeft of zal hebben.
15,4 procent van het Nederlands bedrijfsleven is duurzaam. Dat blijkt uit de Nieuwe Economie Index 2022 (NEx), het cijfer dat MVO Nederland jaarlijks toekent aan de duurzaamheid van de Nederlandse economie. De index stijgt daarmee 1,3 procentpunt ten opzichte van 2021.
De motivatie van consumenten om verantwoord te consumeren of duurzame producten te kopen is intrinsiek. Ze geven aan vooral te willen bijdragen aan een betere wereld en doen dat in veel mindere mate om er zelf beter van te worden, bijvoorbeeld omdat het extra status oplevert.
Philips en Menzis completeren de top 3 van de Maatschappelijk Imago Monitor. Ook Rabobank blijft het ondanks de Libor-affaire goed doen als duurzaam merk. “Net als FrieslandCampina wordt de coöperatie Rabobank nog steeds gezien als een merk dat dichtbij de mensen staat.
Het is dus belangrijk dat we verantwoorde producten produceren zonder het milieu te veel te belasten. Producten die je langere tijd kunt gebruiken en vaak ook nog eens goedkoper zijn. Op die manier gaan het milieu en onze leefomgeving langer mee.
Kostenbesparing
Duurzaam ondernemen betekent bewust omgaan met energie. Door te investeren in groene energie en er spaarzaam mee om te gaan, besparen ondernemingen flink op hun jaarlijkse energierekening. Maar duurzaam ondernemen betekent ook een duurzaam personeelsbeleid. En dat leidt tot minder ziekteverzuim.
Lamsvlees en rundvlees zijn over het algemeen meer milieubelastend dan varkensvlees en kippenvlees. Wat betreft waterverbruik is fruit, na vlees de grootste belaster. Bij de overige vijf milieuaspecten veroorzaakt de productgroep zuivel en kaas de op een na grootste belasting van het milieu.
Driekwart van de Nederlanders vindt dat ze duurzaam leven, bijvoorbeeld omdat ze afval scheiden, de verwarming lager zetten of korter douchen. 62 procent zegt al minder of niet te vliegen en 12 procent is dat van plan (26 procent juist niet).
Appels en peren zijn het hele jaar duurzaam en dus het beste voor het milieu. Dat geldt voor appels uit Nederland, België, Frankrijk, Chili en Nieuw-Zeeland, en voor peren uit Nederland, België, Frankrijk, Argentinië, Chili en Zuid-Afrika.
Volgens de data per eind augustus 2019 komt Finland opnieuw als beste uit de bus met een score van 60,29, gevolgd door Denemarken met 58,85 en Nederland met 58,24. Ook andere Europese landen, zoals Noorwegen, Zweden, Duitsland en Frankrijk hebben hoge scores.
Duurzaam Europa
Op kop gaat Zweden, dat nu al meer dan de helft van alle energie uit duurzame bronnen haalt en ruimschoots haar doel voor 2020 heeft gehaald. Ook Finland, Letland en Oostenrijk doen het uitstekend. In totaal hebben elf EU-lidstaten het doel voor 2020 al bereikt.
Zweden is koploper en wekt meer dan de helft (54,5 procent) van de energie op uit duurzame bronnen.