Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. De laadpalen zijn momenteel vrij toegankelijk tijdens de openingsuren van de winkel, tijdens de week en op zaterdag. De laadduur van één laadbeurt blijft beperkt tot 1 uur.
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
De EV-box moet je inderdaad gebruiken met een laadpas. Hoewel Lidl geen kosten rekent is het afhankelijk van je laadpas-provider welke kosten in rekening worden gebracht. Als TNM (of Shell Recharge zoals deze tegenwoordig heet) in de app een tarief aangeeft dan zal dat ook worden doorberekend!
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Gratis laden op groene stroom van eigen zonnepanelen op dak van de nieuwe Lidl, tijdens openingstijden. Laden kan maximaal 30 minuten.
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
U kunt uw elektrische auto ook gratis opladen bij bepaalde oplaadpunten die door de lokale autoriteiten zijn geïnstalleerd, deze zijn vaak te vinden op de parkeerplaatsen van gemeentehuizen of op openbare parkeerterreinen in de stad.
Voor die 800 volt kun je helaas nog lang niet bij alle snelladers terecht. Ionity, de joint venture waar ook Porsche, Hyundai en Kia aan meedoen biedt deze laders wel aan. Porsche is bezig met een eigen snellaadnetwerk dat uiteraard op 800 volt werkt en ook Hyundai is bezig om soortgelijke laadstations te ontwikkelen.
Snel én voordelig laden bij McDonald's
€ 0,5014 per kWh, incl. btw. Onze kennis van opladen en de bereikbaarheid van McDonald's: die combinatie geeft elektrisch rijden een enorme boost. “Om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goed oplaadnetwerk met genoeg en goed bereikbare laadpalen belangrijk.
Houd de laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal. De laadsessie zal starten. Om de laadsessie te stoppen, houd je opnieuw de laadpas voor de laadpaal. Je kunt nu de laadkabel loshalen, de kosten van de laadsessie zullen verrekend worden op je factuur.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Ad hoc laden betekent laden zonder laadpas, dit kan bijna overal in Europa. Bij publieke laadpunten van Shell Recharge kun je eenvoudig een laadsessie starten door de QR-sticker op het laadpunt te scannen en online te betalen met je VISA of mastercard.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.