Het Amerikaanse bedrijf verzamelt betrouwbaarheidsgegevens over auto's van drie jaar oud en zet Land Rover met afstand op de laatste plaats in zijn lijst, met gemiddeld 244 problemen per 100 auto's. Daarboven staan Alfa Romeo (196), Jaguar (186) en Tesla (176).
Het normale onderhoud is echter erg duur bij Alfa Romeo, zo moet om de 60.000 km of 3 jaar de distributieriem vervangen worden, begeven nokkenasverstellers het geregeld, evenals de draagarmen, en vanwege het TwinSpark-principe moeten iedere 100.000 kilometer alle 8 bougies vervangen worden a € 25,- per stuk (maakt € ...
Helaas is de Giulietta als zakenauto nooit echt heel populair geworden. Er komen exemplaren voor met flinke kilometerstanden. Dat hoeft helemaal geen bezwaar te zijn, de 1,4 liter Turbo's blijken ook zeer betrouwbaar, mits ze netjes zijn behandeld en goed onderhouden.
Het Britse bedrijf heeft al geruime tijd kwaliteitsproblemen. In een recent JD Power-betrouwbaarheidsonderzoek stond automerk Jaguar op de drie na laatste plaats. Land Rover eindigde zelfs als allerlaatste met 244 problemen per 100 voertuigen.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Land Rover scoort een betrouwbaarheid van 65 procent, op afstand gevolgd door de drie Franse merken Citroën met 71 procent, Peugeot met 73,5 procent en Renault met bijna 75 procent. Ook hoog – ofwel slecht – scoren onder meer zustermerk Jaguar, Fiat, Nissan en Vauxhall (Opel).
Betrouwbaarheid: Kunnen we kort over zijn: de Alfa Romeo 159 staat bekend als een relatief betrouwbare auto, zie hier de punten waar je op moet letten. Er zijn wel wat puntjes van aandacht, maar dat is bij elke auto zo. Ook de bouwkwaliteit stond op een aanzienlijk hoger plan dan de 156.
Net als de Giulietta kan de Mito op 95 rijden, maar de Alfa Romeo motoren lopen toch stukken beter en mooier op de 98 benzine.
Het was Alfa Romeo niet perse te doen om een lager brandstofverbruik, maar om hogere prestaties. En daar is het JTS (Jet Thrust Stoichiometric) systeem behoorlijk in geslaagd.
De Giulietta is leverbaar met drie benzine en drie dieselmotoren -allen voorzien van een turbo- met een zacht beginprijsje van onder de €24k. De instap-Alfa is de 1.4 Turbo (120 pk) voor €23.950. Iets groener maar met meer vermogen is de 1.4 Turbo MultiAir (170 pk) voor een prijs van € 26.950.
Een Alfa Romeo rijden in Nederland kan vanaf 40.920 euro. Voor dat geld rijd je in de Alfa Romeo Tonale 1.5t hev super 96kW aut, de goedkoopste Alfa Romeo van Nederland. Helemaal aan de top van het gamma staat de Alfa Romeo Stelvio 2.9 v6 quadrifoglio 374kW awd aut wat daarmee de duurste Alfa Romeo van Nederland is.
BMW's zijn een goede mix van luxe en snelheid, van comfort en veiligheid. De meeste BMW rijders veranderen hun auto niet, tenzij ze hun BMW upgraden naar het volgende model, ongeacht hoeveel het ze kost om hem te onderhouden. Natuurlijk kunnen BMW's goed passen bij de ene persoon en niet bij de andere.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
De nadelen van een SUV
Door het hoge verbruik rijden de meeste SUV's op diesel. Er zijn ook hybride SUV's die het verbruik van de auto enigszins kunnen terugdringen. Naast het hoge brandstofverbruik betaal je ook meer voor een SUV.
Onze raad… Kies voor een dieselmotor, waarvan het toch al aanzienlijke brandstofverbruik (minstens 12l/100 km) nog meevalt in vergelijking met de onlesbare dorst van de V8-benzinemotor. Gaat het om een model met luchtvering, dan moet hij goed in balans zijn en zeker niet “ineenzakken” bij stilstand.
Alleen wordt 'Land Rover' niet benoemd als je het over een Range Rover hebt. En dat terwijl op de grille, achterzijde, velgen en het navigatiesysteem van een Range Rover wél het Land Rover-logo prijkt. Echter, op de motorkap en het stuurwiel is een apart Range Rover-logo toegepast.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
In totaal zijn vijf motoren leverbaar. Het benzinegamma omvat de 1.4 Turbo (105 pk of 120 pk), gevolgd door de 1.4 MultiAir (170 pk) en topmodel 1750 TBi Quadrifoglio Verde (235 pk). Het dieselgamma kent twee smaken, de 1.6 JTDm (105 pk) en de 2.0 JTDm (140 pk of 170 pk).