Een goede presentatie: Begint met een 'hook' of een emotioneel meeslepend verhaal. Presenteer het probleem dat je probeert op te lossen. Geeft uitleg over de unieke oplossing die je hebt bedacht.
Een creatieve presentatievorm is het geven van een presentatie door middel van een video. Je kunt bijvoorbeeld een video opnemen met een camera en deze afspelen voor het publiek. Echter, het publiek luistert liever naar een live persoon in plaats van een opgenomen video.
Volgens veel deskundigen de allerbeste start van een presentatie of een betoog: begin met het vertellen van een verhaal. Liefst een persoonlijk verhaal, waarin je aangeeft wat jouw persoonlijke ervaring met het onderwerp is.
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Elke presentatie kent drie vaste elementen: een begin, een einde en een deel daartussen – oftewel een inleiding, een kern en een slot. Deze opbouw is ook wel bekend als de basisstructuur.
Vertel direct waarom je geïnteresseerd bent. Bijvoorbeeld: 'Toen ik uw vacature voor Personal Assistant las, werd ik onmiddellijk ontzettend enthousiast! Ik zal jullie uitleggen waarom ik denk dat deze functie binnen uw organisatie mij op het lijf geschreven staat.
Een goede openingszin bevat een vleugje mysterie. Als de zin vragen oproept door een woord of naam die om nadere uitleg schreeuwt, dwing je de lezer bijna om ook de tweede zin te lezen. Journalisten en tekstschrijvers maken veel gebruik van deze techniek.
De eerste en laatste woorden uit iedere presentatie zijn zonder twijfel de belangrijkste die je uitspreekt. De wijze waarop je je verhaal begint, bepaalt voor een groot gedeelte of en hoe het publiek naar je zal luisteren. Extra belangrijk dus om het goed te doen!
Het is veel makkelijker om iemand te overtuigen van jouw idee als je goed naar de ander kunt luisteren. Geef de ander dus de ruimte om zijn argumenten te delen, onderbreek hem niet en ga hier respectvol mee om. Het is een gesprek, geen monoloog. Je wilt de ander meekrijgen en niet je mening opdringen.
De competentie Overtuigingskracht beschrijft in hoeverre u anderen weet te overtuigen door middel van goede argumenten en of u uw methode/tactiek aan de persoon en situatie aanpast. Een voorbeeld van een vraag die hoort bij deze competentie is: "Ik weet op welk moment ik een bepaald argument het beste kan inbrengen".
Maak oogcontact, zet handgebaren bewust in. Spreek met gevoel. Wissel toonhoogte en tempo van spreken af. Onze uitstraling kunnen we verbeteren door te oefenen en hier feedback op te krijgen, bijvoorbeeld als je een presentatie geeft.
Kies liever meerdere momenten per dag waar tijd tussen zit. En leer ook niet door als je moe wordt: meestal houd je het 50 min tot een uur vol. Zorg ook dat je op verschillende dagen oefent.
Hardop en voor publiek
Hardop repeteren is de beste manier om te ontdekken hoe je speech of presentatie klinkt en hoe het geven ervan voelt. Oefen vooral ook hardop met publiek, ook al is het maar een enkeling, partner, kinderen, huisgenoten, mensen uit je team.