Als je bent ingelogd in Google Tag Manager, maak je een zogeheten container. Je vult de naam van je website in, de URL en geeft aan waar je de container gebruikt. Vervolgens krijg je een Google Tag Manager code. Zorg ervoor dat deze code op elke pagina komt te staan.
Google Tag Manager biedt gratis eenvoudig, betrouwbaar en gemakkelijk geïntegreerd tagbeheer.
Klik in Tag Manager op Werkruimte. Zoek boven in het venster uw container-ID. Deze heeft de indeling GTM-XXXXXX. Klik op uw container-ID om het vak 'Tag Manager installeren' te openen.
Google Tag Manager (GTM) is een tool voor het aanmaken en beheren van tags. Tags zijn stukjes code waarmee gegevens worden verzameld over je website en de gebruikers. Deze tags worden doorgestuurd naar tools zoals Google Analytics, Google Ads, LinkedIn, et cetra.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Google Analytics (gratis product)
Het kan nog nog even duren voordat je ook echt data te zien krijgt in je Google Analytics dashboard. Dit mag niet langer dan 24 uur duren.
Een tag is een soort sleutelwoord. Het zijn woorden waarmee de bezoekers en de zoekmachines sneller in sites kunnen zoeken. Dus je geeft een artikel, update, foto of video tags mee voor gebruiksvriendelijkheid.
Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Daarnaast kun je problemen met je aanwezigheid in de zoekresultaten oplossen.
Productgegevens: productnaam, prijs, categorie. Informatie over marketingcampagne: verkeersbron, medium. Transactiegegevens: waarde winkelwagentje, afrekendatum. Klantinformatie: nieuwe of terugkerende klant.
Een sitemap is een overzichtelijk document of pagina met alle interne links van jouw website. Zie het als de inhoudsopgave van een boek. Dit overzicht is meestal gecategoriseerd en helpt websitebezoekers en Google beter door jouw site te navigeren.
De crawlrapporten zijn waarschijnlijk het nuttigst voor je SEO inspanningen. De Crawl Stats functie in geeft in drie grafieken en getallen aan, wat de Googlebot te zien krijgt wanneer het je website bekijkt. Het rapport vertelt je hoe vaak Google je website crawlt. Hoe hoger de crawlsnelheid, hoe beter.
De standaardinstelling is Vrienden. Dit betekent dat wanneer je in een bericht bent getagd, jij en je vrienden het bericht kunnen zien, ook al zaten je vrienden oorspronkelijk niet in de doelgroep.
Als je iemand tagt, maak je een link naar zijn of haar profiel. Dit betekent het volgende: Het bericht waarin je iemand tagt, kan ook worden toegevoegd aan de tijdlijn van die persoon. Zo kun je een foto taggen om aan te geven wie op de foto staat of een statusupdate plaatsen om aan te geven met wie je bent.
Nadat je een nieuwe pagina hebt gepost, duurt het enige tijd voordat we deze crawlen en vervolgens nog enige tijd voordat we deze indexeren. De totale tijd kan variëren van één tot twee dagen tot een aantal weken en is afhankelijk van verschillende factoren. Ontdek hoe Google het web crawlt.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
De mogelijkheid bestaat dat je pagina's niet geïndexeerd worden door Google. Dit wil zeggen dat hij nog niet gevonden wordt. In de Meta (stukje html code in de bron van je site) kan aangegeven zijn dat de pagina niet geïndexeerd mag worden. Op deze manier kan Google je website dus niet vinden.
Data analytics tools zijn softwareoplossingen die u helpen om de data waarover u beschikt te kunnen analyseren en presenteren. Het spectrum van tools is groot. Voor eenvoudige toepassingen is Excel nog altijd een veelgebruikt analysetool.
Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina's, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.
Google leest jouw meta informatie
Denk bijvoorbeeld aan de meta titels of meta description, maar ook aan heading zoals de H1, H1 of H3. Deze data helpt Google bij het bepalen waar de pagina over gaat. Help Google dus een handje door nauwkeurig de juiste informatie door te geven aan de zoekmachine.
Het rapport Crawlstatistieken bevat statistieken over de crawlgeschiedenis van Google op je website. Denk hierbij aan het aantal gestuurde verzoeken en wanneer deze zijn gestuurd, wat de reactie van je server hierop is geweest en welke beschikbaarheidsproblemen zijn opgetreden.