Door maximaal in te sturen en vanuit stilstand vol gas weg te rijden, krijgt de homokinetische koppeling aan de wielzijde veel te verduren door de grote knikhoek. Als dit te vaak gebeurt, is de kans groot dat de homokineet kapot gaat.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.
Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden. De meeste fabrikanten bevelen vervanging aan om de 80.000 km.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Als het stuur heen en weer trilt of u tijdens het rijden duidelijke krakende geluiden hoort, is er waarschijnlijk een probleem met de aandrijfas. Als de hij defect is, heeft dit een negatief effect op de veiligheid van uw auto. Het is daarom belangrijk deze zo snel mogelijk te repareren of te vervangen.
Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden. Laat hem vervangen in Nieuwleusen!
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
Molybdeen vet
Gebruik dit vet voor fusee en stuurkogels alsook voor homokineten. Let op: nooit gebruiken voor wiellagers, door de zeer goede smering kan het lager gaan glijden waardoor het zijn werk als wiellager niet meer kan uitoefenen.
Als het geluid van het achterdifferentieel alleen optreedt wanneer u de auto versnelt, dan zijn de tandwielen waarschijnlijk versleten als gevolg van een gebrekkige smering of overbelasting. Als ze een huilend geluid produceren, kunt u het beste de voorspanning controleren en ervoor zorgen dat de tanden in lijn staan.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken. Dan bent u weer terug bij af.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Als de snaar stuk is, dan kun je daar niet omheen. Dit geeft bij een draaiende motor een snerpend en piepend geluid. En dat geluid wordt vaak nog erger als je gas geeft. Dit is het teken dat hij op is of niet goed vastzit.
In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.
Routine inspecties voor ingebouwde aandrijfassen: Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Aandrijfassen maken deel uit van de aandrijflijn en brengen het vermogen van de aandrijving rechtstreeks over op de wielen. Daartoe zijn ze aan één kant verbonden met de versnellingsbak of het differentieel van de auto. De andere kant van de aandrijfas zit vast aan het wiel.
Tussen de aandrijfas en de transmissie (versnellingsbak) bevinden zich een aantal versnellingsbak keerringen. Deze voorkomen dat er versnellingsbakolie uit het systeem lekt. De olie is nodig voor de smering van de versnellingsbak onderdelen.
Een typisch teken van een kapotte homokineet is een tikkend of klikkend geluid bij het sturen of optrekken van de auto. Dit geluid wordt veroorzaakt door de kogellagers. U kunt dit testen door op een groot (en leeg) terrein de auto in zijn achteruit te zetten en het stuur helemaal naar één kant te draaien.
De voorste krukaskeerring bevindt zich aan de distributiezijde. Als deze lekt, kunt u dat meestal zien aan olievlekken onder de auto. De achterste krukaskeerring bevindt zich aan de koppelingszijde. Als deze lekt, kan er olie op de koppelingsplaat terecht komen.