Dimlicht. Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Hoewel er steeds meer auto's uitgerust zijn met dagrijverlichting is het nog steeds niet verplicht in Nederland. Als u overdag met kapotte dagrijverlichting rijdt zult u hier dan ook niet beboet voor worden. Wel als u met een kapot dimlicht of grootlicht gaat rijden bij slecht zicht of in de nacht.
Veel (nieuwe) auto's zijn nu al voorzien van dagrijverlichting. Dit verhoogt namelijk de zichtbaarheid voor het tegemoetkomend verkeer en levert zo een bijdrage aan de verkeersveiligheid. Bij dagrijverlichting zijn de koplampen aan, de achterlichten niet. De achterlichten hebben vanuit die gedachte geen functie.
Gebruik van dagrijlicht is in Nederland inderdaad niet verplicht. En omdat het niet verplicht is, is het ook geen punt als slechts één in plaats van de twee dagrijlichten brandt. Dit is een belangrijk verschil met 'gewoon' dim- of grootlicht.
De Europese Commissie heeft in 2008 met de 'Richtlijn 2008/89/EG' motorvoertuigverlichting overdag (MVO) verplicht gesteld in nieuwe auto's vanaf 2011. Dit betekent dat bij het starten van de auto, de daglichten automatisch aan gaan.
Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden. Maar met de werkende lamp uitgeschakeld zou de APK geen probleem hoeven zijn omdat deze lampen niet onder de noemer vallen van verplichte verlichting binnen het APK reglement.
Stadslicht is verplicht als je 's nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert. Het is niet toegestaan om uitsluitend stadslicht te voeren op de momenten dat verlichting verplicht is. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld, of bij mist de mistlampen voor.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting. Bij dagrijverlichting branden de achterlichten niet.
Je auto mag niet meer lichten hebben dan de wettelijk verplichte. Je mag geen sierverlichting op je wagen plaatsen als je op de openbare weg rijdt (bv. blauwe led- of neonverlichting).
Op momenten dat verlichting verplicht is, is het niet toegestaan om uitsluitend stadslicht te voeren. In die gevallen moet dimlicht ook ingeschakeld zijn, of als het mistig is de mistlampen aan de voorzijde van de auto. Als je 's nachts rijdt buiten de bebouwde kom is stadslicht verplicht.
Bij het parkeren - stadslicht
Stadslicht zorgt dat een geparkeerde auto zichtbaar is. De achterlichten, de kentekenplaatverlichting en twee kleine lampjes branden dan. Als u 's nachts of bij slecht zicht parkeert buiten de bebouwde kom of op de rijbaan, zijn deze lichten verplicht.
Dimlicht is de verlichting die je standaard moet gebruiken wanneer het donker is. Als overdag je zicht belemmerd wordt door weersinvloeden als mist, hagel, regen of sneeuw, dan moet het dimlicht ook overdag aan.
Verlichting. Koplampen moeten naar behoren werken. Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn.
Dagrijlichten bestaan voor auto's uit twee witte lampen, tussen 250 en 1500 mm boven het wegdek aan de voorzijde van het voertuig geplaatst op een afstand van minimaal 600 mm van elkaar (minimaal 400 mm uit elkaar wanneer het voertuig smaller is dan 1300 mm).
In 2011 is het hebben van automatische dagrijverlichting verplicht gesteld voor alle nieuw geproduceerde auto's. Dagrijverlichting is verlichting aan de voorzijde van een motorvoertuig, die is bedoeld om het voertuig overdag beter zichtbaar te maken. Deze wordt automatisch ingeschakeld wanneer de auto wordt gestart.
Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren.
Lichten: Controleer of alle aanwezige lichten op uw voertuig werken, in goede staat zijn en goed bevestigd zijn: standlichten, dagrijlichten, achterlichten, dimlichten, grootlichten, mistlichten, stoplichten, achteruitrijlichten en richtingaanwijzers (ook die verwerkt in de buitenspiegels).
Mistlampen voor zijn niet verplicht, maar zeker wel nuttig. Het gebruik van mistlichten is toegestaan als door mist, sneeuw of regenval het zicht ernstig belemmerd is (in Nederland: minder dan 200 meter zicht). Mistlampen mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.
Nieuwe auto's beschikken over dagrijverlichting. Deze zorgen ervoor dat je overdag beter zichtbaar bent in het verkeer. Het is toegestaan om deze lichten te gebruiken, ook op een heldere lentedag. Dagrijverlichting is geen vervanging van dimlichten of mistlampen wanneer je zicht (erg) beperkt is.
Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld. In de huidige wet staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan.
Alle auto's die sinds 2010 op de markt zijn gekomen hebben dagrijlichten, ook wel DRL genoemd, wat een afkorting is voor Daytime Running Lights. Je ziet ze vaak rondom de randen van de koplampunit in de meest creatieve vormen. Dagrijverlichting is een nieuw type verlichting om je auto overdag beter zichtbaar te maken.
Formeel zegt de APK regelgeving over Verplichte lichten en retroreflectoren het volgende: ''één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig is verplicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
Wat is stadslicht en dimlicht? Dimlicht is een groot licht, maar het is gedimd en hindert daarom niemand. Met dimlicht wordt er standaard in het donker gereden in het verkeer. Terwijl stadslicht in bepaalde gevallen gebruikt mag worden zoals parkeren op de openbare weg in het donker.
Bij auto's die in gebruik genomen zijn na 30 september 2001 is een derde remlicht verplicht. De werking is onderdeel van de APK dus bij een volgende keuring zal de auto daarop worden afgekeurd. Voor het niet werken van het derde remlicht kunt u ook worden bekeurd door een oplettende agent.