Uitval van 1 cilinder kan heel veel verschillende oorzaken hebben zoals een slechte of ontbrekende ontsteking, een defect in de brandstofvoorziening of compressieverlies dankzij schade aan de kleppen, de zuiger of de cilinderwand.
Vooral overbelasting ten gevolge van buitengewone hitte, zoals bijvoorbeeld op kan treden wanneer het koelsysteem defect is, leidt al snel tot beschadiging. Ook lekkende en druipende brandstof injectoren of een verkeerd ontstekingstijdstip zijn veel voorkomende oorzaken van lekkende cilinderkoppakkingen.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn dat een motor 'op drie cilinders loopt'. Uitgaande van een viercilinder doet er dus eentje niet mee. Er zal in die cilinder geen ontsteking zijn, geen brandstof of geen compressie. Dat is door een garage eenvoudig vast te stellen.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Echte 1 cilinder offroad crossers of enduro motoren hebben korte service-intervallen. Olie verwisselen na 1000km (of na 15 uur voor motoren met een urenteller) is heel gebruikelijk, maar ook een compleet blok-revisie na 20.000km gewoon omdat het servicemanual dat voorschrijft.
De tekenen waarop je moet letten zijn onder meer: Oververhitting van de motor. Wanneer de afdichting van de koppakking kapot is, kan deze koelvloeistof lekken, waardoor de motor niet kan afkoelen zoals nodig is. Laag koelvloeistofpeil zonder duidelijke lekkage.
Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een drie cilinder daarin beperkt is. Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten.
Je kunt auto's vinden met één, twee, drie, vier, vijf, zes, acht, tien, twaalf en zelfs zestien cilinders. Veruit de meeste auto's hebben echter twee, drie of vier cilinders. Alleen sommige luxe of sportieve auto's hebben meer cilinders, waarbij tien of meer cilinders in een auto zeldzaam zijn.
De cilinders zorgen voor de aandrijving van de auto. De cilinder wordt door een zuiger afgesloten. De zuiger beweegt in de cilinder heen en weer waardoor benzine wordt verplaatst. In auto's kunnen drie, tot zelfs zestien cilinders zitten.
Naast lampen, accu's en startmotor, kan ook een bepaalde kabel of leiding in je auto kapotgaan. Dit kán simpelweg gebeuren en is in feite niet te voorkomen. Afhankelijk van de exacte kabel of leiding die stukgaat, kunnen verscheidene merkbare autoproblemen ontstaan.
Een goede koppakking is essentieel voor het goed functioneren van de motor. Met een kapotte, lekke koppakking kunt u dus niet blijven rijden. Repareren is vaak niet mogelijk, dus zal de koppakking vervangen moeten worden.
Zo kost een standaard volledige VW 8V cilinderkop revisie maar 200 euro.
De cilinders zijn een belangrijk onderdeel van de zuigermotor. In de zuigermotor vindt de verbranding plaats. Ze zorgen voor de aandrijving van de auto. De zuigers in de cilinder bewegen heen en weer en hiervoor wordt de benzine verplaatst waardoor de auto, samen met andere onderdelen, kan rijden.
Werking: Een dieselmotor krijgt lucht in de cilinders. Geen mengsel, zoals dat vaak bij benzinemotoren het geval is.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is. Voordat een dergelijke kilometerstand is gehaald is een auto vaak al enorm op leeftijd waarbij ook andere zaken gaan spelen.
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat PK iets zegt over het vermogen en de snelheid van een auto. Zo beschikt de motor van een gemiddelde stadsauto over zo'n 75 PK. Een gezinsauto heeft veelal rond de 150 PK aan vermogen.
De tweecilinder heeft een turbo, levert meer vermogen en heeft (bij gelijke rijstijl) een lager verbruik dan de viercilinder. Dat geldt voor de fabrieksopgave maar ook in de praktijk. Rekent u met een verschil van pakweg een liter benzine op 100 km.
Als u te veel koelvloeistof in uw auto doet kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem met een aantal vervelende gevolgen van dien. Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan.
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Koelvloeistof is niet alleen belangrijk voor de koeling van de motor, maar ook voor de reiniging en de bescherming van de motor tegen vorst en corrosie. Ook koelvloeistof veroudert. Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden.