Daaruit blijkt dat maar liefst 60 procent van alle verplaatsingen van en naar het werk plaatsvindt met de auto. Ter vergelijking: voor de fiets is dat 25 procent. Te voet gaat 4 procent.
Vooral met de auto van en naar het werk
Inwoners van Nederland legden in 2019 gemiddeld 9,7 kilometer per dag af om van en naar het werk te gaan. Ruim twee derde van de reizigerskilometers van en naar het werk werd met de auto afgelegd, meestal als bestuurder.
Circa 25% van de werknemers fietst naar het werk en een kwart van hen voldoet aan de beweegnorm alleen al door regelmatig naar het werk te fietsen.
De gemiddelde reisafstand van de Nederlander
Voor werkend Nederland is de gemiddelde reistijd naar het werk ongeveer 50 minuten. De gemiddelde reisafstand van deur tot deur is ongeveer 22 kilometer (CBS, 2016). Voor de meesten ligt de reisafstand doorgaans tussen de 15 en 35 kilometer.
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bleek deze week dat Nederlanders gemiddeld 22,6 kilometer van hun werk wonen. Volgens hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS is die gemiddelde afstand al tien jaar vrij constant.
Als je je werk goed doet, krijg je waardering. Ook dit vergroot je gevoel van eigenwaarde en je zelfvertrouwen. Sowieso heeft een baan een belangrijke rol in de beeldvorming. Als we ons aan anderen voorstellen is vaak onze baan één van de eerste dingen die we melden.
Succesvolle mensen leggen zich niet elke avond op de sofa, en als ze dat al doen, kijken ze een interessante documentaire, luisteren een inspirerende podcast of lezen een goed boek. Op andere momenten gaan ze naar een museum of maken ze die wandeling om frisse ideeën op te doen.
goede fysieke, mentale en sociale gezondheid, de juiste kennis, vaardigheden en attitude, motivatie om het werk te willen doen, en een grote mate van flexibiliteit waarmee een medewerker ook andere dan zijn eigen taken kan uitvoeren.
Reistijd tussen je huis en je werk valt meestal niet onder arbeidstijd. Dat betekent dat de reistijd naar je werk voor eigen rekening is. In deze gevallen mag je woon- en werkverkeer wel als reistijd rekenen.
Reisuren zijn de uren die de bouwplaatswerknemer besteedt aan het reizen van de woning naar het werk en terug. De bouwplaatswerknemer die buiten zijn woongemeente werkt, heeft recht op een reisurenvergoeding.
In coronajaar 2020 legden alle Nederlandse personenauto's samen 100,6 miljard kilometer af. Dat is 17,9 procent minder dan een jaar eerder. Per auto was de daling iets sterker, namelijk 18,7 procent. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 12,9 duizend kilometer in 2019 naar 10,5 duizend in 2020.
Wanneer douchen en omkleden verplicht is voor de werknemer, bijvoorbeeld omdat het noodzakelijk is in het kader van goed arbobeleid – de werknemer werkt bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen – dan zal douchen en omkleden tot de arbeidstijd horen.
Naar het werk gaan we nog steeds het liefst met de auto, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. Zelfs voor woon-werkafstanden van minder dan 1 kilometer kiest 9 procent van de Nederlandse forenzen nog voor dit vervoermiddel.
Nederlanders die dicht bij hun werk wonen (minder dan tien kilometer afstand), pakken desondanks vaak de auto. Een op de vijf doet dit vrijwel dagelijks. Dat schrijft BNR op basis van eigen onderzoek in samenwerking met MWM2.
De hindernissen zijn ook persoonsge- bonden: (1) gebrek aan tijd om te fietsen, (2) te slecht weer, (3) gebrek aan zelfdiscipline om te fietsen, (4) boodschappen doen, en (5) gebrek aan energie om te fietsen.
Door naar het werk te fietsen wordt het risico op ziek worden kleiner. Als ze toch ziek worden herstellen ze sneller, omdat ze fitter zijn. Besparingen in de gezondheidszorg/sociale zekerheid. Een betere gezondheid zal netto besparingen opleveren in de uitgaven aan gezondheidszorg.
Met fietsen verklein je de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft fietsen een positief effect op je bloed. De samenstelling van je bloed verandert en door de beweging van het fietsen en je verhoogde hartslag gaat het sneller stromen.
De auto is voor bijna alle reisdoelen het meest gebruikte vervoermiddel. Alleen om gebruik te maken van diensten, zoals een huisarts of gemeentehuis, voor persoonlijke verzorging en om een sport of hobby uit te oefenen, wordt de fiets vaker gebruikt dan de auto.
In Nederland geven bijna acht van de tien werknemers aan dat zij wekelijks met plezier werken. Werknemers willen dat hun werk leuk, maar ook zinvol is. Meer dan twee op de drie Europeanen (68%) vindt zijn of haar werk zinvol. In Nederland ervaart ruim een kwart (26,7%) zijn of haar baan als zinvol.
Eerder aanwezig
Volgens de huisregels van het bedrijf moeten werknemers 10 minuten voor aanvang van hun werktijd aanwezig zijn. Dat zou noodzakelijk zijn om instructies van de leidinggevende te ontvangen, zodat de diensten naadloos op elkaar kunnen aansluiten.
Reisuren. Medewerkers tot en met 21 jaar: de helft van het bruto uurloon. De eerste 60 minuten per dag worden niet uitbetaald.
Met woon-werkverkeer bedoelt de Belastingdienst het heen en weer reizen van de woonplaats naar een vaste werkplaats en dit wordt gezien als een zakelijke rit. De afstand van de woning naar het werk (woon-werkverkeer) wordt voor de bijtelling geheel als zakelijk aangemerkt.
Effectief werken zorgt voor werkgeluk
Maak een goede planning want dit zorgt er voor dat je je productiever voelt en dat je productiever bent. Wanneer je tijd verdoet heb je juist het gevoel niet productief te zijn. En dit resulteert weer in stress. Maak daarom iedere dag een planning met taken die je moet doen.