Het toestel is gevuld met 152.000 lbs, ofwel pond, aan kerosine. Bij de KLu rekent men immers in Amerikaanse ponden, waarbij een pond overeenkomt met 0,45 liter. Omgerekend betekent dit dat zowel in de romp als in de vleugels een slordige 70.000 liter aan brandstof is opgeslagen.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
In een F16 kost een vlieguur nu ongeveer 25 duizend dollar, ofwel 19 duizend euro.
Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur. Mol bevindt zich onder de trainingszone « Meeuwen » waar de evoluties van de vliegtuigen gebeuren tussen +/- 2 900 meter (9 500 voet) tot +/- 15 000 meter (50 000 voet).
2022: 8 toestellen. 2023: 3 toestellen.
Twee vliegtuigen heten het snelst te zijn. Waarom? 's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
De oude straaljagers kosten zo'n 12.000 euro per uur om in de lucht te houden. Zelfs in voorzichtige schattingen kost de F-35 het dubbele.
De Officier Vlieger gaat direct verdienen wanneer hij begint aan de opleiding. Bij het begin van de opleiding heeft de Vlieger in spé nog een lage rang en krijgt hij naar die rang betaald. Naarmate de opleiding vordert en er een hogere rang wordt behaald stijgt het loon mee. Dit ligt tussen €2173 en €9502.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Volgens de Amerikaanse zender ABC verdient een Navy Seal een jaarsalaris van maximaal 54.000 dollar. Omgerekend is dat ongeveer 33.413 euro per jaar. Om te vergelijken: een Amerikaanse onderwijzer verdient ongeveer 55.350 dollar per jaar.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Kerosine lozen
Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen. Momenteel wordt een nieuw vliegtuig gereed gemaakt om naar Hong Kong te vertrekken, zodat de passagiers zo snel mogelijk hun reis kunnen hervatten.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Hoe tank je? Het tanken gaat met een boom. Zo heet de tankslang die vanuit het transportvliegtuig door de boomoperator met een joystick wordt bediend. De boomoperator zorgt ervoor dat de straaljager op precies de juiste plek komt te vliegen om te worden bijgetankt.
In het geval van lucht is de relatieve snelheid van een object met een grondsnelheid van 300 m/s maar met 10 m/s tegenwind gelijk aan 310 m/s; met 10 m/s meewind is de relatieve snelheid gelijk aan 290 m/s.