Niet op een agressieve manier – houd het assertief. Wees open en oprecht over het gedrag van de ander. Laat hem inzien dat hij of zij aan het klagen is zonder einde en zonder oplossing. Kans bestaat dat diegene niet eens doorhad dat hij of zij zo negatief overkwam.
Stuur het gesprek weg van negatieve onderwerpen
Ze willen hun verhaal doen en blijven daarbij vaak hangen in negativiteit, machteloosheid en de slachtofferrol. Laat de ander haar verhaal doen en luister met aandacht, maar laat de negativiteit niet ongebreideld doorgaan.
Een 1-op-1-gesprek is dé manier om je medewerkers te leren kennen, om vertrouwen, begrip en respect op te bouwen, om oprechte interesse in je medewerkers te tonen en om altijd op de hoogte te zijn van wat er leeft op de werkvloer.
Klagen kan ook een uiting zijn van betrokkenheid bij het onderwerp en de wens om een bijdrage aan een discussie of probleem te willen leveren. Verzet tegen verandering. Veel mensen vinden veranderingen eng. Klagen is een van de vele manieren om verandering tegen te houden.
Blijf beleefd, ook in jezelf
Natuurlijk mag je best wel even intern balen van zo'n persoon en er zelfs even op schelden als er door hem of haar iets fout gaat, maar stop daar ook gewoon weer mee. Blijf neutraal over iemand denken: hij/zijn is gewoon wie hij/zij is. Daar kun je niks aan veranderen, dus laat het los.
Hou het bij jezelf en het gevoel dat de ander jou geeft. Ga niet inhoudelijk in op wat ze over jou zeggen. Jaloerse mensen hebben de neiging om compulsief steeds dezelfde gedachten te hebben en deze staan hoe langer ze daar mee bezig zijn, verder van de werkelijkheid af.
De chronisch ontevreden klager: iemand die voortdurend hardnekkig klaagt over allerlei kwesties en die geen constructieve suggesties heeft om de problemen aan te pakken. Deze mensen zuigen energie weg uit hun omgeving.
Overkritisch: altijd kritiek en commentaar hebben.
Negatief denken komt voort uit angst. Angst voor het onbekende, angst voor verlies aan controle, angst dat het niet goed komt. Niet voor niets is er de uitspraak: 'de mens lijdt nog het meest aan het lijden dat hij vreest'.
Waarom iemand zo doet daar kom je alleen achter door dieper op de persoon in te gaan. Het kan natuurlijk zijn dat de persoon gewoon gehoord wil worden of schreeuwt om aandacht. Negatief zijn, kan ook aandacht vragen zijn. Ook mensen die zichzelf al snel in de slachtofferrol plaatsen willen graag gehoord worden.
Als je aardig gevonden wilt worden is het belangrijk dat je een balans vindt tussen over jezelf praten en interesse tonen. Ben jij iemand die dolgraag over zichzelf praat? Probeer dan eens om minder te praten en meer te luisteren. Want het zou zomaar kunnen dat je – zonder dat je het door hebt – een energievreter bent.
Draai er niet omheen.
Zeg stevig en duidelijk 'nee', zodat het duidelijk is dat je niet kunt doen wat je vriend wil. Als je 'afwerende' antwoorden geeft zoals 'ik zal proberen er te zijn' of 'ik zal zien; herinner me er later aan' als je weet dat je er geen zin hebt, dan houd je de ander aan het lijntje.
Slachtoffers van negeren kunnen in een depressie raken en last hebben van boosheid, frustratie, gevoelens van onrust, isolatie en afwijzing, schuld, eenzaamheid en wanhoop. Ze voelen zich afgedankt als een oude bank waarvoor je geen plaats meer in je huis hebt.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Medewerkers zijn minder tevreden over werkzaamheden
Het is een veelgehoorde klacht onder mensen die een demotie meemaken, zo blijkt uit onderzoek van René Schalk, bijzonder hoogleraar Sociaal Werk aan de Universiteit van Tilburg.
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om uiteindelijk het doel te bereiken wat je voor ogen had.
Een personeelsgesprek is een tweezijdig gesprek tussen manager en medewerker. Standaard onderwerpen voor het personeelsgesprek: plannen: het maken van werkafspraken en afspraken over ontwikkeling. reflecteren op functioneren: in gesprek blijven over de voortgang.