Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Aanroepen sluiswachter
Heeft de sluis een marifoon, dan kunt u de sluismeester oproepen. Het VHF-kanaal (meestal 18, 20 of 22) staat in de almanak, op de waterkaart en ook vaak op de wal bij de sluis zelf. Noem eerst de sluisnaam, dan de scheepsnaam en vervolgens vanuit welke richting u komt.
Wanneer u met uw boot in een haven gaat aanleggen, moet u ongeveer rekenen op € 1,00 per meter per nacht, het brug– en sluisgeld bedraagt ongeveer € 2,00 per brug of sluis.
Afhankelijk van welke instantie de sluis of brug (ook wel kunstwerken genoemd) beheert moet je een bijdrage betalen. Nog geen 10 jaar geleden moest je bij elke sluis een bijdrage in het 'klompje' doen. Nu zijn veelal de sluizen en bruggen die door de overheid worden beheert gratis.
Wanneer je langs de muur in of uitvaart wordt je door de zuiging naar de muur getrokken. Kom je de sluis binnen met een groot verval (hoogte verschil) houd dan rekening met in-en uitstromend water. Vooral bij omhoog schutten raden we aan om twee voortrossen te gebruiken.
Wat is schutten? Schutten is het omhoog en omlaag gaan van de waterstand in een sluis. Wat is een sliptros? Een sliptros maak je maar aan één kant vast op de boot, nadat hij achter de bolder gaat hou je de andere kant los in de hand.
Schutten houdt in dat een schip door middel van een schutsluis tussen twee kanaalpanden met verschillend waterniveau wordt verplaatst.
PARKEREN MET DE BUS IN SLUIS
Bussen, autocars of touringcars kunnen gratis parkeren op de busparking achter de Aldi in de Sint Annastraat. Het is tevens ook de in,- en uitstapplaats. Het is niet toegestaan met de bus het centrum van Sluis in te rijden.
De beroepsvaart gaat voor in de sluizen
Maak in de sluis ruimte voor de beroepsvaart en laat deze voorgaan, tenzij anders wordt aangegeven. Een groot schip heeft even tijd nodig om af te meren. We vragen de beroepsvaart de schroeven in de sluis uit te zetten.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Net zoals in de autowereld kan je zo duur gaan als je zelf wilt. Tweedehands start de prijs vanaf een 3.000€, verwacht dan geen kant en klare boot maar een boot met wat (doenbaar) werk aan. Voor 10.000 à 15.000€ heb je een tweedehands vaarklare zeilboot van +/- 8 à 9.5m.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Wie een marifoon heeft, is verplicht uit te luisteren op kanaal 10 (binnenwater), kanaal 16 (op zee) of het geldende blokkanaal.
Portofoon, handmarifoon of handheld
Voor pleziervaartuigen tot 20 meter mag u een draagbare marifoon (portofoon of handheld) op Nederlandse binnenwateren gebruiken. Voor pleziervaartuigen langer dan 20 meter is een vaste marifoon verplicht.
Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren. Als de waterstand boven een bepaalde hoogte komt, dan loopt de stuw over, of openen de deuren. Zo blijft het water op het gewenste peil.
Sluis is en blijft een gegeerde stad bij vele dagjestoeristen. Vooral als winkelstadje geniet Sluis bekendheid, temeer omdat hier de winkels 7 op 7 geopend zijn. In de shoppingstraten is het altijd gezellig druk. De tijd dat Sluis álleen maar bekendheid had voor niet nader te noemen shops is al lang voorbij.
Parkeren in het centrum kost gemiddeld € 1,50 per uur. Parkeren op de grote parkeerterreinen buiten het centrum kost gemiddeld € 1,00 per uur met een maximum van € 3,50 euro per dag.
Weekmarkt Sluis op elke vrijdag
Elke vrijdag tussen 8.00 en 16.00 uur staan verschillende marktkramers op de Groote Markt in Sluis. In hartje centrum verkopen ze hun verse producten. Je vindt er een lokale poelier, kaasboer, groentekraam, stroopwafel en wafelkraam maar ook een visboer.
ALGEMENE GANG VAN ZAKEN BIJ HET SCHUTTEN. In bovenstaand voorbeeld noemt men de rechts de hoge kant of de bovenkant. Links is de lage kant of de benedenkant. De 'lage of benedendeuren' zijn echter niet lager dan 'hoge of bovendeuren'.
Een stuw is een afdamming en houdt het water in de Maas 'vast'. Schuiven in de stuw kunnen open om meer of minder water door te laten. Een sluis is ook een afdamming, maar dan met deuren. Via de zogenoemde schutsluizen kunnen schepen passeren en zo het hoogteverschil overbruggen.
Door Zeesluis IJmuiden zal veel meer zoutwater het Noordzeekanaal instromen. Om natuur, land- en tuinbouw en de drinkwatervoorziening te beschermen tegen verzilting, is een oplossing gevonden in het selectief afvoeren van dit zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.
Wanneer je weinig gas vooruit geeft wordt de lijn een voorspring en komt het voorschip en het achterschip beide tegen de wal aan. Wanneer je weinig gas achteruit geeft wordt deze lijn een achterspring.