Een strategische of algemene doelstelling voldoet aan de volgende criteria: Ze heeft een aantoonbare link met de conclusies uit de gegevensanalyse (SWO-ART, SWOT enz.)en de beleidsopties. Het verwezenlijken van de doelstelling vereist interventies op meerdere niveaus en/of afdelingen in de organisatie.
Wat zijn strategische doelstellingen? Strategische doelstellingen geven aan welke verandering er zou moeten plaatsvinden. Welk resultaat of effect is er bereikt aan het einde van de beleidsperiode? Deze doelstellingen beschrijven dus vooral het wat en niet het hoe.
In de strategische doelstellingen worden de keuzes vastgelegd die de organisatie maakt. Een strategische doelstelling geeft in scherpe en meetbare termen antwoord op de vraag “Wat willen we?”. Het vaststellen van de strategische doelstellingen volgt op een heldere missie en visie.
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Maak je doelen SMART
Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden maakt. S– Specifiek: het is voor iedereen duidelijk waar het om gaat en welk resultaat jij wilt bereiken. Omschrijf het doel dus duidelijk en concreet.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn.
Strategische doelstellingen vertrekken vanuit de missie, visie en waarden van de organisatie. Ze beschrijven voor (middel-)lange termijn de uiteindelijke resultaten die de organisatie beoogt. Operationele doelstellingen beschrijven de manier waarop de strategische worden behaald.
De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Strategische & Organisatorische Uitgangspunten
De uitgangspunten beschrijven wat de organisatie wil, met dit plan help je dus om de wil van de organisatie op te leggen aan haar omgeving. Er zijn twee vakgebieden waarmee je dit doet: marketing en communicatie.
Een onderwerp wordt strategisch wanneer geanticipeerd wordt op trends en ontwikkelingen. De strateeg ziet wat de behoeften in de maatschappij zijn en hoe deze veranderen. Hij ziet hoe snel behoeften veranderen en acteert op tijd. Hiermee worden kansen benut en problemen geminimaliseerd.
Strategische goederen zijn goederen die u niet mag uit-, in- of doorvoeren naar bepaalde landen of alleen onder voorwaarden. Redenen daarvoor zijn veiligheid en internationale afspraken. Het gaat om goederen die kunnen worden gebruikt: voor militaire doeleinden.
Doel. Een missie richt zich op het bestaansdoel en de fundamentele reden van het bedrijf. Het beschrijft de kernactiviteiten, waarden en het bestaansrecht van de organisatie. Een visie daarentegen richt zich op de gewenste toekomst van het bedrijf.
Soorten doelstellingen
Zakelijke of bedrijfsdoelen: individuele doelen, financiële doelen, omzetdoelstellingen, afdelingsdoelstellingen, teamdoelen, organisatie doelstellingen.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud: Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken? Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Met behulp van de SMART-methode kun je concrete, richtinggevende en haalbare (leer)doelen formuleren die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Je gebruikt de SMART-methode voor kortetermijndoelen die binnen een bepaalde termijn behaald moeten worden en die meetbaar zijn.
Een doel SMART maken
Een doel SMART formuleren betekent dat je het doel specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden formuleert. Specifiek: Het doel moet dus duidelijk en specifiek zijn, zodat je precies weet wat je wilt bereiken.