Voorbeeld: een organisatie ziet de klanttevredenheid voor het derde jaar op rij dalen. Doelstelling organisatie: eind [jaartal] is de klanttevredenheid gestegen van 5,3 naar 6,0. Er is een plan om de komende jaren de klanttevredenheid te laten groeien.
Een voorbeeld van een persoonlijk SMART doel zou kunnen zijn: Specifiek: “Ik wil mijn fysieke fitheid verbeteren.” Meetbaar: “Ik wil mijn 5 kilometer looptijd verbeteren van 35 minuten naar 30 minuten in de komende 6 maanden.” Acceptabel: “Ik ga drie keer per week hardlopen en volg een specifiek trainingsschema.”
Dit leerdoel is specifiek, meetbaar, realistisch, relevant en tijdgebonden. Door het formuleren van een goed leerdoel wordt het voor de deelnemer duidelijk wat er van hem/haar wordt verwacht en kan hij/zij hier gericht aan werken.
In je doelstelling (of onderzoeksdoel) van je scriptie leg je uit wat je met je onderzoek wilt bereiken en waarom je het onderzoek uitvoert. Je bepaalt je doelstelling op basis van je probleemanalyse en probleemstelling.
Zorg dat je doelstellingen duidelijk omschrijven wat je wilt behalen. Dat is mogelijk door je doelstellingen SMART te maken. Met SMART wordt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden bedoeld. Door die methode te gebruiken zorg je dat je doelen concreet, meetbaar en haalbaar zijn.
Ik wil meer inzicht in mijn drijfveren, passie, talenten, kwaliteiten, doelen en mijn persoonlijke kracht. Ik wil meer inzicht in hoe ik kan veranderen en stappen kan zetten in mijn ontwikkeling. Ik wil mijn persoonlijke kracht, talenten en kwaliteiten meer benutten. Ik wil effectiever communiceren.
Een doel is een gewenste situatie, een bestemming die je wilt bereiken of iets dat je bewust nastreeft. Als leidinggevende kun je het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door doelen te stellen. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol. Er gaat een ambitie achter schuil.
Een SMART-geformuleerde doelstelling leidt tot een duidelijk en haalbaar actieplan waar voldoende draagvlak voor is, wat niet alleen handig is, maar ook jezelf en medewerkers kan motiveren. Bovendien weet je op de afgesproken datum ook daadwerkelijk of het doel behaald is, doordat dit meetbaar is.
Wat zijn SMART-doelen? SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelen met deze methode opstelt, weet je precies waar je naartoe werkt.
Leerdoelen zijn een formulering van aan te leren kennis en vaardigheden die belangrijk zijn voor een individu of een groep. Voor individuen kun je denken aan een persoonlijk leerdoel, terwijl een leerdoel voor een groep bijvoorbeeld organisatie breed kan zijn.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Een SMART-doel omvat vijf elementen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. SMART-doelen zijn dus concrete en helder geformuleerde doelen. Ze laten je toe naar een doel toe te werken en je kunt ook meten of de doelen worden behaald.
Een professionele doelstelling is een optionele rubriek die aangeeft:in welk soort werk je wilt terechtkomen;welke vaardigheden je daarin wilt gebruiken;in welk domein of welke sector je het liefst wilt werken.
Als je geen doelen hebt, maakt het niet zoveel uit wat je doet. Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.
Met het formuleren van leerdoelen geef je aan wat jij wil dat dat studenten bereiken in jouw onderwijs. Je kunt leerdoelen op verschillende niveaus formuleren. Er zijn taakdoelen, cursusdoelen en eindkwalificaties. Een leerdoel staat dus nooit op zichzelf.
Het concretiseren van leerdoelen is een methode om de over te dragen kennis en vaardigheden zo gedetailleerd mogelijk te benoemen. Op basis van specifieke leerdoelen kan verder worden bepaald welke zaken in de training aan bod moeten komen.
Een doel is meetbaar met behulp van een bepaald systeem, bepaalde methode of procedure om cijfermatig te bepalen in hoeverre je het doel op een bepaald moment bereikt hebt.