De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Vooraleer uw boete wordt berekend, volgt er eerst nog een correctie op de gemeten snelheid. Ben je door een vaste paal geflitst in Frankrijk, dan wordt je gemeten snelheid onder de 100 kilometer per uur verminderd met 5 km per uur. Boven de 100 kilometer per uur wordt je gemeten snelheid verminderd met 5%.
Wanneer je met Flitsmeister door Frankrijk rijdt, zul je merken dat de exacte locatie van de snelheidscontrole niet aangegeven wordt. In plaats daarvan, geeft Flitsmeister gevarenzones door. Dit zijn zones van bijvoorbeeld 300 meter, waar je volgens Flitsmeister extra moet opletten.
Bekeuring. In Frankrijk wordt er bekeurd bij een snelheidsoverschrijding vanaf 1 km/u. Dit is echter na correctie. De correctie is 5 km/u bij een maximum snelheid tot 100 km/u en 5% van de gemeten snelheid bij een maximum snelheid boven 100 km/u.
Snelheidsovertreding van meer dan 20 km/u
Overschrijding 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar.
Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
Via Geavanceerde instellingen van Flitsmeister bepaal je zelf welk geluidje er klinkt bij verschillende soorten waarschuwingen. Ook stel je in hoe ver van tevoren je gewaarschuwd wordt. Voor trajectcontroles kun je bijvoorbeeld een geluidje instellen zodra je te hard rijdt.
Met de Android Auto-versie van Flitsmeister kunnen gebruikers navigeren en net als bij de reguliere app komen er waarschuwingen in beeld voor flitsers, flitspalen en trajectcontroles. Ook geeft de app waarschuwingen als bijvoorbeeld een auto langs de weg staat of een hulpdienst in aantocht is op een bepaalde locatie.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.
Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië
In deze landen zijn alle systemen en onze app die waarschuwen voor flitsers, verboden. Daarom werkt Flitsmeister ook niet in dit land en hoef je hier ook geen instellingen voor aan te passen.
@Hulst trajectcontroles in Frankrijk staan nagenoeg allemaal op de route national. De camera's aan de viaducten zijn over het algemeen bijna allemaal ANPR camera's zoals ze ook veel in Nederland gebruikt worden boven snelwegen.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal. Hoe bevestig ik de Flitsmeister ONE? Met de 3M sticker aan de achterzijde plak je de Flitsmeister ONE op een plek in de auto waar je makkelijk bij kan. Bijvoorbeeld op het dashboard, het middenconsole, de deur en zelfs je voorhoofd (als je dat zou willen).
Frankrijk heeft een duidelijke en betrouwbare website in het Nederlands waar je alle informatie kunt vinden over je boete. Hier staat onder andere een vertaling van de boete, informatie over de betaling en de bezwaarprocedure.
Voor inlichtingen over deze verkeersboetes: www.antai.fr. In alle gevallen staat een postadres vermeld op het door u ontvangen kennisgeving van overtreding. U kunt de verkeersboetes van ANTAI via internet betalen: www.amendes.gouv.fr.
Vier maanden kwijt
Als je ruim 50 kilometer te hard rijdt, kan de politie direct je rijbewijs invorderen. Wanneer het gaat om een snelheidsoverschrijding tussen de 50 km/u en 70 km/u te hard, zal het OM het rijbewijs voor 2 maanden inhouden. Bij meer dan 70 km/u zult u het rijbewijs voor minimaal 4 maanden kwijt zijn.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben. Je eigen alcoholtesters zijn alleen nodig voor eigen gebruik.
Dit is vooral het geval in Vlaanderen. België is zeker niet het enige land dat trajectcontroles inzet. Ook Frankrijk, het land van de automatische radar bij uitstek, en andere Europese landen hebben deze controles op grote schaal omarmd.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.