Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Het is makkelijk aan te brengen en af te kuisen. De ketting blijft vrij lang en goed schoon en loopt lekker soepel. Ben jij dus ook die vieze ketting zat die regelmatig vast blijft lopen? Dan is de Squirt kettingwax voor jou de beste keus.
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Het grootste voordeel van dit middel op waxbasis ten opzichte van een smeermiddel op oliebasis is dat de ketting tijdens het fietsen een stuk stiller is en dat-ie na afloop er nog steeds vrij schoon uitziet. Hier kleeft wel één voorwaarde aan: je ketting moet echt spic en span zijn voordat je de wax erop druppelt.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Roest van je fietsketting afhalen
Maak de doek flink vochtig met olie en poets hiermee de ketting. Bij erge roest kun je ook nog een pannenspons of staalborstel gebruiken. Poets net zolang totdat je geen roest meer ziet. Maak nu met een schone doek de ketting schoon en droog.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Een goed gesmeerde ketting knarst of piept niet. Een aan te raden product is dan ook de Race Oil van Morgan Blue. Deze olie heeft synthetische toevoegingen welke zorgen voor een verlaagde wrijvingsweerstand. Hierdoor kun je gemakkelijker schakelen tussen de verschillende versnellingen en draait je ketting soepel.
SCHOONMAKEN. Maak de ketting schoon met een messingborstel, WD40 ontvetter en een droge doek. Laat zure of alkalische reinigingsmiddelen (zoals roestverwijderaars) staan! Hiermee kun je je ketting flink beschadigen.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
Hoe vaak dit moet hangt van verschillende factoren af. Hoe vaker je fietst, hoe vaker je ketting gesmeerd moet worden. Ook moet je ketting vaker gesmeerd worden wanneer je een fiets hebt met een derailleur systeem. Deze fietsen hebben geen kettingkast en op deze manier heeft de ketting meer te verduren.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte.
Misschien wel een bekend trucje; cola als roestverwijderaar. Leg je gereedschap in een bak met cola en de volgende dag kan je de roest er zo vanaf borstelen. Werkt natuurlijk ook met Pepsi.
Schoonmaak azijn (veelal wit) is bijzonder goedkoop (< 50 ct) en werkt het beste als artikelen die verroest zijn eerst worden geweekt. Als artikelen te groot zijn om te weken moet u met een doek of spons ruim azijn aanbrengen op de oppervlaktes.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Om kettingolie aan te brengen, laat je een druppel olie op de bovenkant van elke schakel vallen, terwijl je langzaam een paar omwentelingen achteruit trapt, zodat het smeermiddel de kans krijgt om naar binnen te trekken. Veeg overtollige olie weg. Als je dat niet doet, wordt er meer vuil aangetrokken door je ketting.
Muc Off Chain Lube Dry PTFE
Deze spray is gemaakt voor de recreatieve rijders. Het is een lichte spray die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen is. Deze spray heeft PTFE als toevoeging gekregen wat ervoor zorgt dat de ketting erg lage wrijving heeft en zodoende minder snel zal slijten.
Wet Lube is een kettingsmeermiddel geschikt voor extreme en natte ritten. Door zijn speciale formule blijft de kettingolie goed tussen de schakels zitten en spoelt hij niet weg door regen waardoor jouw ketting zelfs in de meeste extreme omstandigheden goed gesmeerd is.