Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
Je moet de richtingaanwijzer gebruiken wanneer je de rotonde wilt verlaten, maar niet wanneer je de rotonde oprijdt. Bevindt er zich een aanliggend fietspad rondom, dan moet je extra voorzichtig zijn. Fietsers die zich al op de rotonde bevinden en rechtdoor rijden, hebben voorrang op het verkeer dat wil afslaan.
Sinds enige jaren is in Nederland een nieuw soort rotonde aangelegd: de turborotonde. Deze rotonde heeft twee of meer rijstroken met tussen de rijstroken een klein opstaand randje. Bij het naderen van de turborotonde moeten automobilisten ervóór al de juiste rijstrook kiezen.
Richting aangeven op een rotonde: Je rijdt de rotonde driekwart. Je hoeft geen richting aan te geven als je de rotonde oprijdt, maar het mag wel. Wanneer je afslaat, geef je richting aan (naar rechts), ná de tweede afslag (halfrond).
Voordat je daadwerkelijk invoegt, kijk je eerst in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder.Hierna geef je pas richting aan met je signaleringslicht c.q. signaalverlichting. Het is belangrijk om direct na het invoegen de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Ook bij het uitvoegen geef je richting aan.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Dit komt omdat er verderop nog andere afslagen links kunnen zijn, en het is altijd het beste om verwarring te voorkomen. Wanneer u de tweede afslag wilt nemen, moet u de linkerbaan nemen wanneer u de rotonde nadert, tenzij anders aangegeven door borden.
Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Een rotonde herken je aan het voorrangsbord en de haaientanden. Als je met de auto aankomt bij de rotonde, zie je het klassieke voorrangsbord en haaientanden op het wegdek. Dat wil zeggen dat je steeds voorrang moet verlenen aan het verkeer dat zich op de rotonde begeeft.
Uitleg: Rijd langzamer als u de rotonde nadert en let op verkeer van rechts . Als u moet stoppen en voorrang moet verlenen, blijf dan achter de onderbroken lijn totdat het veilig is om de rotonde op te rijden. Categorie: Verkeersborden.
De meeste rotondes nemen we in de 2e versnelling. Zorg dat je voor de rotonde je snelheid aangepast hebt. Maak een plan.
Vertraag wanneer je een rotonde nadert, zelfs wanneer het verkeer vlot doorstroomt. Wees extra voorzichtig ten opzichte van fietsers, op bepaalde rotondes hebben zij voorrang. Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden. Om de rotonde op te rijden, moet je je richtingaanwijzers niet gebruiken.
Bij de rotonde begint een nieuw wegvak en komt de 70 km/h te vervallen. Voor de rotonde wordt niet het bord A2 70 km/h geplaatst. De snelheid gaat op de rotonde terug naar de algemeen geldende max.snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h.
Bij het naderen moet u rechts aangeven en afslaan via de rechterrijstrook, tenzij pijlen aangeven dat u andere rijstroken kunt gebruiken om rechtsaf te slaan . U moet voorrang verlenen aan alle voertuigen die zich al op de rotonde bevinden. U moet rechts blijven aangeven als u afslaat. Wanneer u wegrijdt, moet u links aangeven, indien praktisch.
Er zijn geen regels, maar wel adviezen over voorsorteren, tenzij geregeld met voorsorteervakken. Links af en recht door, de linker baan. Rechts af zoveel mogelijk rechts voorsorteren. Op deze manier geeft je verkeer (R) dat gelijk de eerste afslag moet hebben de ruimte om door te stromen.
Als vuistregel geldt: als de afslag voor '12 uur' op het rotondebord staat, hebt u de linkerrijstrook nodig . Dit is meestal voor linksaf slaan of rechtdoor rijden — maar niet altijd. Als de afslag na '12 uur' op het rotondebord staat, hebt u de rechterrijstrook nodig.
Voertuigen die zich al op een rotonde bevinden, hebben altijd voorrang op het verkeer dat de rotonde nog niet is opgereden. Dat merk je meestal aan het verkeersbord B1 (een omgekeerde driehoek met een rode rand op een witte achtergrond) of het verkeersbord B5 (het zogenaamde stopbord).
Regels voor rotondes
Als het een rotonde met meerdere rijstroken betreft, kies dan uw rijstrook op basis van uw beoogde afslag. Let op voetgangers en fietsers en wees klaar om te stoppen bij het zebrapad. Geef links of rechts aan om andere bestuurders te waarschuwen als u van plan bent om af te slaan bij de rotonde (geen signaal als u van plan bent om rechtdoor te rijden).
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg. Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt. Meestal is de voorrang op een rotonde geregeld door borden en verkeerstekens.
De rotonde, een bijzonder geval
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. “ Het gebruik van de richtingsaanwijzers is dus enkel verplicht wanneer men een rotonde verlaat.
rotonde (adv.) midden 14e eeuw, roundeaboute, "via een omweg", ook "aan alle kanten, rondom", van rond (adv.), waarvoor zie rond (adj.), + ongeveer . Als bijvoeglijk naamwoord, "in een ring of cirkel", midden 14e eeuw.