gewoon niet (te lang) volgas blijven rijden, snelheid een beetje afwisselen zodat de zuiger en cilinder alle snelheden een beetje gewend word zeg maar. Dit voor 300-500 km volhouden, altijd even laten warmdraaien voor je vertrekt is ook zeker niet slecht(1-2 minuutjes voor je vertrekt starten).
Start je scooter en laat die 1 minuut draaien voordat je wegrijdt. De eerste 10 minuten rustig rijden, gas geven en remmen. Alles wordt warm en de motor komt op temperatuur. Na 10 minuten rijden en remmen mag je de scooter meer belasten.
Wanneer je een nieuwe scooter hebt aangeschaft, raden wij je aan de eerste 500 kilometer rustig aan te doen met je scooter. De motordelen moeten rustig op elkaar inslijten. Op nieuwe banden zit een beschermlaagje, wat ervoor zorgt dat de banden in goede conditie blijven, ook gaat het uitdroging van de banden tegen.
In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
Het inrijden van een scooter of nieuwe onderdelen wordt gedaan om motorschade te voorkomen. Een nieuwe cilinder of zuiger is vanuit de fabriek nooit 100% perfect afgewerkt. Ookal ziet het eruit alsof een cilinderwand of zuiger helemaal glad is, op microscopisch niveau zijn er altijd kleine groeven en onzuiverheden.
Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware.
gewoon niet (te lang) volgas blijven rijden, snelheid een beetje afwisselen zodat de zuiger en cilinder alle snelheden een beetje gewend word zeg maar. Dit voor 300-500 km volhouden, altijd even laten warmdraaien voor je vertrekt is ook zeker niet slecht(1-2 minuutjes voor je vertrekt starten).
vanaf 1.000 kilometer mag je geleidelijk doortrekken naar je topsnelheid of je maximaal aantal toeren. variëren in je toerental is goed voor je nieuwe motor.
Ook een viertakt scooter of brommer verbruikt olie. Weliswaar niet zoveel als een 2-takt scooter, maar toch, hij verbruikt olie en zeker in de eerste honderden kilometers. Bij een 4-takt moet je regelmatig olie peilen met de peilstok die rechts of links van het motorblok zit.
Aluminium: Wanneer je een gloednieuwe cilinder/zuiger krijgt, moet de scooter/brommer de eerste keer dat je hem start rustig worden warmgedraait. Wanneer je scooter/brommer goed op temperatuur is (zo rond de 50-70 graden), zet je de scooter/brommer uit en laat je de scooter/brommer afkoelen.
De cilinder is als het ware het hart van je scooter. In de cilinder wordt het mengsel van lucht en benzine onder compressie gebracht en tot ontploffing gebracht. Door de kracht die vrijkomt bij de ontbranding wordt de zuiger naar beneden geduwd, waardoor de rest van het motorblok wordt aangedreven.
gietijzer is laagtoeriger, maar ook duurzamer (gaat veel langer mee). Aluminium is hoogtoerig, en kan dus een groter vermogen creëren in combinatie met de juiste onderdelen. Geschikt voor racegebruik dus.
Een luie motor is een motor die nooit echt goed warmgedraaid is, en daardoor vervuild is door diverse afzettingen in het blok.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Revisie bedrijf zegt het volgende: 750km inrijden, en daarna inloop olie wisselen voor normale olie. +/-2500km normaal te rijden, daarna pas het het circuit op.
Een Snelle 50cc is snel omdat deze cilinder zijn vermogen afgeeft op een hoger toerental. En meer toeren zorgt voor meer snelheid en trekkracht.
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
50 gr is vaak wel ideaal en 65/70+ gaat richting oververhit, bij rijden dan zal het niet lang meer duren voordat die uitvalt. Je kan beter 70 graden laten worden als je rijd, als je stilstaat wordt hij amper tot niet gekoeld...
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Hoeveel kilometer per uur mag mijn snorfiets op de rollerbank gaan voordat ik een boete krijg? Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt.
Het verschil tussen Euro95 en Euro98 is het octaangehalte, en tegenwoordig nu ook het ethanolgehalte. Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.