Doordat SHEIN een fast fashion business model heeft, heeft dit bedrijf een negatieve impact op de planeet door de productie, transport en het afval dat hierbij ontstaat. Ook de materialen die gebruikt worden in de collectie zijn meestal niet duurzaam.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de hoofdkantoren vlak bij de fabrieken zitten, waardoor ze extreem snel kunnen schakelen.
SHEIN bracht een duurzamere collectie uit onder de naam 'EvoluSHEIN'. In deze collectie worden duurzamere materialen gebruikt, zoals Ecovero viscose. Dit is een viscose van het merk Lenzing. De productie van deze viscose gebeurt in een closed-loop systeem, waarbij geen chemicaliën in het milieu eindigen.
Greenwashing bij uitstek. De kleding van Shein is vooral op weg naar de gigantische afvalbergen in landen zoals Chili, Ghana en Kenia, waar afgedankte kledingstukken van westerse en Aziatische modemerken gedumpt worden. Soms met het etiket er nog aan vast, nooit gedragen.
SHEIN dankt zijn succes aan lage prijzen, een sterk algoritme en samenwerkingen met influencers op TikTok. Vanaf het moment dat je de website opent, vliegen de promotiecodes je om de oren. Consumenten worden verleid door enorm lage prijzen. Een shirt kan je kopen voor nog geen 2 euro.
Hoewel veel mensen te spreken zijn over SHEIN, is de website niet echt betrouwbaar. Je weet vooraf niet of je je bestelling ontvangt, of hij compleet is en hoe de kwaliteit van de kledingstukken is. Ben je niet tevreden over een product en wil je het terugsturen? Dan is het nog maar de vraag of je je geld terugkrijgt.
Dit meldt Reuters. In maart dit jaar sleepte het Chinese fast fashion platform Shein de marktplaats Temu voor de rechter. Volgens Shein zette Temu influencers in via social media om valse en misleidende claims over Shein te delen.
De modegigant werd de afgelopen vier jaar groot via apps als TikTok en Instagram. Daar proberen ze via advertenties en influencers vooral tieners, twintigers en dertigers te overtuigen om te kopen. Klanten die veel kopen, kunnen punten sparen, waardoor ze nog eens korting krijgen op de al lage prijzen.
Het bedrijf produceert zelf geen kleding, dit besteden ze allemaal uit aan fabrieken in de Chinese provincie Guangzhou. In deze fabrieken, die we kennen als sweatshops, zijn de arbeidsomstandigheden absoluut niet volgens de standaarden. De salarissen zijn enorm laag ten opzichte van het harde werk dat ze doen.
'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen. Vaak verhogen zij de prijs iets, omdat ze er rekening mee houden dat een deel via de uitverkoop wordt verkocht.
Kledingwebsite Shein aangeklaagd om kopiëren populair Uniqlo-festivaltasje. De kledingwebsite Shein wordt door het moederbedrijf van modeketen Uniqlo voor de rechter gesleept in Japan. Reden: de Chinese verkoper wordt beschuldigd van het namaken van de populaire schoudertas van Uniqlo.
Als ze meer stukken maken, krijgen ze een karige 2 cent per extra gemaakt item.In een andere fabriek ontvangen de werknemers geen vast salaris, maar krijgen ze 4 cent per afgerond kledingstuk.
'Omdat de wortels van SHEIN niet binnen Europa liggen, gelden de EU-regels niet voor deze webshop', vertelt Saskia Bierling van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die meerdere klachten ontving over deze webshop. 'Vaak gedragen webwinkels uit landen als China of de VS zich op de Nederlandse markt minder transparant.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2022 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Het maken van dit soort producten kost ontzettend veel grondstoffen en is ontzettend vervuilend. Het is ook niet ethisch verantwoord. Een bedrijf als SHEIN zet dagelijks meer dan duizend producten online. Werknemers moeten ontzettend hard werken voor een ontzettend laag loon.
Mysterieuze topman met een vermogen van $11,2 miljard
Gelet op die aantijgingen misschien niet zo gek dat de oprichter en eigenaar van Shein graag onder de radar blijft. Zelfs zijn naam is een mysterie: in sommige media heet hij Chris Xu, dan weer Sky Xu.
Daarbij worden textielarbeiders dus uitgebuit, blijkt uit de bevindingen van een onderzoeksjournalist die in twee fabrieken in de Zuid-Chinese stad Guangzhou aan het werk ging. Zij filmde daar heimelijk hoe werknemers van 08.00 uur tot diep in de nacht kledingstukken naaiden voor opdrachtgever Shein.
Op social media promoten influencers SHEIN door enórme pakketten kleding te unboxen onder de hashtag #SHEINHAUL. En dat werkt: vele miljoenen (jonge) vrouwen bestellen zich een ongeluk bij het bedrijf dat zich momenteel de machtigste modespeler ter wereld mag noemen.
Shein is oorspronkelijk in 2008 opgericht in New Jersey, Verenigde Staten. Maar laten we eerlijk zijn: dit is gewoon een Chinese webshop. De staf erachter is vrijwel exclusief Chinees, en de producten die je hier bestelt zullen veelal uit Chinese magazijnen komen.
Het platform 'Gratis uitproberen' geeft SHEIN-klanten de kans om onze kleding te proberen en reviews te schrijven voor andere klanten. SHEIN-leden krijgen gratis een item als ze een positieve review over het item schrijven, bijvoorbeeld over wat ze leuk vinden, hoe ze het hebben gestyled etc.
Geschiedenis. Shein startte in 2008 door Chris Xu, toentertijd nog onder de naam ZZKKO. De oorspronkelijke website van het merk was Sheinside.com. In 2013 groeide het bedrijf naar 100 werknemers en werd het productiekantoor opgezet in de Chinese stad Guangzhou.
SHEIN heeft vestigingen in bijvoorbeeld Amsterdam, Arnhem en Breda.
Temu is het dochterbedrijf van de Chinese groep Pinduoduo.
U heeft het recht om binnen 14 dagen zonder opgave van redenen terug te treden uit dit contract. De bedenktijd verstrijkt na 14 dagen vanaf de dag waarop u, of een derde partij anders dan de vervoerder en door u aangewezen, fysiek bezit neemt van de goederen.
Shein brengt naar verluidt elk jaar 1,3 miljoen producten op de markt en verkoopt die in 150 landen. Zo worden wereldwijd miljoen mannen, vrouwen en kinderen verslaafd aan hun mobiel om snel actie te ondernemen wanneer een nieuw artikel voor heel weinig beschikbaar komt.