Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
SAMEN ACTIE ONDERNEMEN
WANT ONZE MOVE TO ZERO LUKT ALLEEN ALS WE HET SAMEN DOEN. MOVE TO ZERO VERWIJST NAAR HET STREVEN VAN NIKE NAAR EEN CO2-NEUTRAAL EN AFVALVRIJ PRODUCTIEPROCES OM ZO DE TOEKOMST VAN SPORT TE BESCHERMEN. VOLG ELKE STAP IN ONZE MISSIE EN ONTDEK NIEUWE MANIEREN WAAROP WE SAMEN ONS DOEL KUNNEN BEREIKEN.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Het doel met Move to Zero is om in 2030, 30% minder CO2 uitstoot te leveren met Nike. Ook worden er niet alleen steeds meer sneakers gemaakt van gerecyclede materialen, maar ook kleding, speeltuinen en (ren) banen. Nike daagt zichzelf uit om zo ver mogelijk hierin door te gaan!
Sinds 2020 gebruikt Nike alleen nog maar gecertificeerd biologisch en gerecycled katoen of Better Cotton, dat met veel zorg gemaakt wordt door het Better Cotton Initiative. Dat betekent 100% duurzaam katoen in al jouw Nike producten! Nike recyclet elk jaar meer dan 1,5 miljoen pond katoen.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
De collectie van adidas heeft een ruim aanbod aan duurzame kleding en sneakers. De items uit deze collectie bestaan voor 50% uit gerecycled materiaal. Daarnaast heeft Parley met adidas ook sportoutfits ontworpen. Zo speelde het rugbyteam van Nieuw Zeeland in duurzame Ocean Plastic® shirts.
De Air Max 1's worden tegenwoordig helemaal plantaardig geproduceerd, net als de Nike Free Flyknit 4.0. Het is misschien even zoeken tussen alle Nike producten, maar voor het sporten zijn de schoenen zeker de moeite waard.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, ook in de sneakerwereld. Steeds meer merken beginnen te experimenteren met verschillende mogelijkheden om milieubewuster te produceren. Ook Converse is aan de slag gegaan en komt met de meest duurzame sneaker tot nu toe.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
De productie wordt bijna volledig uitbesteed en Nike heeft zelf vrijwel geen productielocaties. Belangrijke landen waar de productie plaatsvindt zijn de Volksrepubliek China, Vietnam, Turkije, Indonesië en Thailand.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Het is een vederlicht, nauwsluitend en vrijwel naadloos schoenbovenwerk dat volledig van polyestergaren is gemaakt met een nauwkeurig weefproces. Door deze technologie onstaat volgens Nike bij de productie 60 procent minder afval vergeleken met methodes waarbij het bovenmateriaal wordt genaaid of gesneden.
Vegan sneakers passen helemaal binnen een dier-vrij leefpatroon. Ook als je een drager bent van duurzame kleding zullen deze schoenen je aandacht trekken. Een veganistische levensstijl kan enorm veel bijdragen aan het milieu. Daarnaast komt er geen dierenleed aan te pas, wat natuurlijk ook belangrijk is!
-Een vegan leer product houdt in dat het niet gemaakt is van dieren of van dierlijke producten. -Dierproefvrij wil zeggen dat het betreffende product niet op dieren is getest. Dus zowel door de producent als door derden is het product niet en nooit getest op dieren.
VANS-CHECKERBOARD CLASSIC SLIP-ON SCHOENEN
De schoen is gemaakt van 100% canvas en bevat helemaal geen dierlijke producten.
Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid. Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
Iconische sneakers van Adidas nu duurzaam
De vegan iconen bestaan voornamelijk uit gerecycled polyester met een premium PU-coating uit Japan, dat aanvoelt als leer. De buitenzolen bestaan uit gerecycled rubber en de veters zijn gemaakt van verschillende gerecyclede materialen.
Grondstoffen voor de schoenen komen uit verschillende Aziatische landen, waaronder Maleisië.
Nike's visie is “Om inspiratie te brengen en innovatie aan elke atleet ter wereld.” terwijl het is mission statement is om “al het mogelijke te doen om het menselijk potentieel uit te breiden.
Nike is een Amerikaans bedrijf dat in 1964 is opgericht als Blue Ribbon Sports. Het concern, dat tegenwoordig sportschoenen, -kleding, -accessoires en -apparatuur verkoopt, veranderde in 1978 haar naam in Nikè, naar de Griekse godin van de overwinning.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.