De kledingindustrie is de op één na vervuilendste industrie die er is. Van verf in het water tot meren die verdwijnen en van kinderarbeid tot greenwashing. Maar in de industrie waar profit al jaren domineert, is er steeds meer aandacht voor people and planet. “Sommige producenten zijn serieus bezig met duurzaamheid.
De kledingindustrie stoot, op olie-industrie na, de meeste Co2 uit. De sector stoot in totaal meer dan 10% van de wereldwijde Co2 uit, daarbij is de sector de veroorzaker van de helft van het afvalwater probleem: voor de productie van één T-shirt en spijkerbroek samen, kun je 175 keer in bad.
De kledingindustrie, ook wel mode-industrie genoemd, is de op één na meest vervuilende industrie ter wereld. Er zijn veel uitdagingen. Overproductie, afval, (kinder)arbeidsomstandigheden, grondstoffen, chemicaliën, watergebruik, toeleveringsketens om er een paar te noemen.
Van de fast fashion merken doet H&M verreweg het meeste op het gebied van duurzaamheid. Zo lanceerden ze laatst een collectie volledig gericht op circulariteit en hebben ze een machine die kleding kan recyclen in nieuw materiaal.
Alleen al het maken van een enkele spijkerbroek produceert zo'n 33.4 kg aan CO2. De voetafdruk van een standard paar sneakers levert al gauw 14 kg CO2 op, terwijl een volledig katoenen t-shirt ook al zo'n 15 kg CO2 produceert. In totaal kost een simpel driedelig outfit al 62.4kg aan CO2.
Goederen en kleding kunnen milieuonvriendelijk zijn omdat ze komen uit de bio-industrie, er teveel bestrijdingsmiddelen of antibiotica bij gebruikt worden, de afbreektijd (de persistentie) te groot is, de winning van grondstoffen ten koste gaat van (tropisch regen)woud en de biodiversiteit, er kinderarbeid en geen ...
De totale industrie draagt bij aan zo'n 32% van de totale uitstoot van de broeikassen. Eén van deze vervuilers is de chemische industrie. De chemicaliën die voor deze vervuiling zorgen worden gebruikt in producten als plastic en kunstmest.
Volgens het duurzaamheidsrapport van H&M wordt 20 procent van de vezels van de verzamelde kleding gerecycled en hergebruikt. Het bedrijf benadrukt dat het niet méér vezels kan gebruiken zonder in te leveren op kwaliteit.
Kleding krijgt steeds vaker een duurzaamheidslabel. Toch valt er nog wel een en ander af te dingen op die labels. Vaak zijn ze gericht op de milieu-impact en minder op mensenrechten. Daarnaast is een kledingstuk met een duurzaamheidslabel nagenoeg nooit volledig duurzaam.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Het verwerken van de materialen in de fabriek is ook vervuilend, want verven gebeurt met schadelijke verfstoffen en het water wordt nog al te vaak ongefilterd terug in een rivier gegooid. Daarbij komt dan nog het vervoeren van de materialen én van het eindproduct, over de hele wereld.
Wat duurzame stoffen betreft, is lyocell – ook wel bekend als Tencel – de absolute top. Naast dat het goed scoort qua duurzaamheid, heeft het ook nog eens hele fijne eigenschappen: het is zacht, zo sterk als polyester en neemt vocht beter op dan katoen. Daarnaast houdt het je net als wol lekker warm.
Zoals we al eerder hebben benoemd in een artikel over duurzame kleding; meldt de UNEP dat de fashion industrie verantwoordelijk is voor 10% van de totale wereldwijde CO2-uitstoot.
In 2020 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 20 procent door de sector elektriciteit, 19 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 13 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ...
Duurzame kleding is kleding die wordt gemaakt met behoud en aandacht voor de planeet, dier en mens. Diervriendelijkheid, eerlijke mensenrechten, het gebruik van materialen die minder impact hebben en goede werkomstandigheden zijn daarbij belangrijke termen.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Verminder je hoeveelheid nieuwe kleren. Door tweedehands kleren te kopen, tijdloze kleren te kiezen, goed voor je kleren te zorgen of kleren te lenen/leasen/huren. Kies herbruikbaar of gerecycled. Koop kleren van gerecycled materiaal of dat gemaakt is van maximaal twee materialen.
Dankzij onze hergebruik- en recyclingprogramma's kunnen onze klanten hun gebruikte kleding doneren zodra ze die niet meer nodig hebben, waardoor er minder afval ontstaat en er minder nieuwe, primaire grondstoffen worden gebruikt.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Vandaag is China 's werelds grootste uitstoter van CO2. In 2013 stuurt China een duizelingwekkende 9.997 miljoen ton CO2 in de atmosfeer, evenveel als de VS, India en Rusland samen.
Kijkend naar CO2-uitstoot van de industrie, dan wordt meer dan 40% veroorzaakt door de chemische industrie. Deze broeikasgasuitstoot wordt voornamelijk veroorzaakt bij de vier grootste raffinaderijen van Nederland: Chemelot Site Permit, Dow Benelux, Yara Sluiskil en Shell Nederland Chemie.
1. Tata Steel. Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. Vorig jaar stootte het bedrijf ruim 5,7 miljoen ton CO2 uit.