Onze ervaring is dat buscampers een verbruik hebben tussen 1:9 (1 liter op 9km) en 1:12 (1 liter op 12km).Half integraal en integraal campers verbruiken tussen de 1:8 en de 1:11.
Hoe kleiner de camper, hoe minder deze verbruikt. Zo zal een truck camper en campervan ongeveer 1 liter op 6 kilometer rijden. De gemiddelde camper rijdt ongeveer 1 liter op 4 of 5 kilometer.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Deze kosten lopen erg uiteen; zo kun je in de Randstad denken aan zo'n € 250 per maand, terwijl je je camper op het platteland al voor € 350 per jaar kwijt kunt. Informeer altijd naar de voorwaarden en beveiliging.
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van wat u met de camper gaat doen. Gaat u er veel of weinig kilometers per jaar mee rijden. Een redelijke verwachting van een dieselmotor is 500.000 km.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
De capaciteit van de brandstoftank van de camper is veelal verschillend per campertype en varieert van 132 liter tot wel 300 liter.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Het verblijf van twee personen op een camping kost gemiddeld tussen de 15 euro en 60 euro per overnachting. De kosten zijn lager als je kiest voor een overnachting op een camperplaats. Het verblijf op een camperplaats kan compleet gratis zijn en kost maximaal zo'n 20 euro. Stroom is niet altijd gratis.
Een camper invoeren kost bij RDW ongeveer 100 euro. Maar vergeet niet alle andere kosten, zoals een adviesrapport, BPM, eventueel BTW en transportkosten.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
In een lage mengverhouding van 7% kan het met gewone diesel gebruikt worden. In Nederland tank je aan de pomp bij gewone diesel ook 7% biodiesel. Op het handvat staat daarom B7. B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.
Het rijden in een camper is makkelijker dan je denkt. Als je gewend bent aan auto rijden en je bewust bent van de verschillen hoe je een camper moet besturen, zou je weinig moeite moeten ondervinden. Met de juiste inzichten en de daarbij behorende rijtechnieken kan je veilig en relaxt naar je bestemming rijden.
Heb je genoeg spaargeld, dan hoef je natuurlijk niet na te denken over hoe je de camper financiert. Heb je dat niet, dan heb je twee opties: een camper op afbetaling of geld lenen. Omdat een dealer vaak hoge rente vraagt als je een camper op afbetaling koopt, raden wij aan te lenen middels een persoonlijke lening.
Een van de populairste opties voor een camper voor 2 personen is een buscamper. In tegenstelling tot de traditionele opbouw camper wordt bij deze het interieur in een bestaande bestelbus ingebouwd. De buscamper is dus veel compacter, maar heeft ook alle voorzieningen zoals de mobilhome.
Zo is een caravan goedkoper en meer geschikt voor langere verblijfsduur op één camping. Een camper is daarentegen een stuk duurder, maar geeft je veel meer vrijheid en mobiliteit en je kunt naast campings ook camperplaatsen bezoeken en wildkamperen.
Het leven in een camper brengt je terug naar de basis. Je moet per dag zorgen voor een slaapplaats, genoeg te eten, een plek om je behoefte te doen en genoeg water en stroom. En nu we in heel Europa prima internet bereik hebben en er allerlei handige apps zijn, gaat dit ook steeds makkelijker.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
Een auto met caravan verbruikt namelijk tot 60% meer brandstof dan zonder. Een camper vaak wat minder en is daardoor vaak iets duurzamer. Dat had ik niet verwacht. Een vouwwagen of aanhanger voor je tent zorgt gemiddeld voor zo'n 20% meer brandstofverbruik én CO2-uitstoot.
Een stadsbus gebruikt ongeveer 1 liter op 3 kilometer.