Hoe werkt het? Aan boord gaat u naar het KLM Portal, met interessante gratis informatie. Wanneer het toestel een bepaalde hoogte heeft bereikt, kunt u een WiFi voucher aanschaffen en deze meteen gebruiken om te kunnen mailen, chatten en internetten. De kosten bedragen circa twintig euro per vlucht.
Is wifi in het vliegtuig duur? De prijzen voor wifi in het vliegtuig verschillen behoorlijk per luchtvaartmaatschappij. Gemiddeld kun je zeggen dat je tussen de €10,- en €50,- betaalt voor het gebruik tijdens een vlucht, afhankelijk van de vluchtduur, het gewenste aantal MB's of de gebruikte device.
KLM biedt al wifi aan aan boord van de Boeing 787- en Airbus A330-vloot en is bezig met het inbouwen ervan bij de Boeing 777-toestellen. Op dit moment is 81 procent van de intercontinentale vloot voorzien van internet.
Inmiddels zijn de problemen opgelost en maakt KLM dus vooruitgang met de uitrol van wifi op de longhaul vloot. De eerste twee A330-300's, met registratie PH-AKA en PH-AKB, hebben nu internet van Gogo. Ook in twee Boeing 777-300ER's, de PH-BVA en PH-BVK, kunnen passagiers nu online gaan.
In het vliegtuig zijn wifi-ontvangers geplaatst. Dit netwerk staat in contact met een antenne bovenop het vliegtuig. Die verzendt het dataverkeer met de snelheid van het licht naar de dichtstbijzijnde satelliet, die het direct doorstraalt naar een grondstation.
Als er WiFi-toegang is op uw vlucht, kunt u een van de WiFi-pakketten kopen. Welke pakketten beschikbaar zijn, hangt af van uw bestemming en het type vliegtuig waarmee u vliegt.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
Voorlopig is telefoongebruik alleen toegestaan als je je mobiele telefoons en andere gadgets met een mobiele verbinding op vliegtuigmodus zet.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Omdat het best duur is om de technologie aan vliegtuigen toe te voegen en aan te bieden, moet je meestal betalen voor het gebruik. Gratis wifi vind je slechts bij enkele buitenlandse luchtvaartbedrijven, waaronder JetBlue Airways, Emirates, Qatar Airways, Aer Lingus en Air New Zealand.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Lange tijd was internet in het vliegtuig ondenkbaar, maar daar komt gelukkig steeds vaker verandering in. Bovenstaande luchtmaatschappijen bieden (op dit moment) zelfs gratis inflight wifi aan. Houd er wel rekening mee dat dit niet altijd op alle vluchten wereldwijd geldt en dat er soms voorwaarden aan verbonden zijn.
Eten en drinken op vluchten binnen Europa
Airlines die ook op Europese vluchten gratis eten en drinken aanbieden, maken in de meeste gevallen een scheiding tussen korte vluchten (veelal minder dan 2 uur) en lange vluchten. Op korte vluchten wordt een snack aangeboden, op langere vluchten een maaltijd.
Zelfs niet-alcoholische dranken kunnen passagiers een behoorlijke financiële kater bezorgen. De prijs voor een klein flesje sinaasappelsap (250 ml) is gemiddeld € 0,68 in de supermarkt, maar aan boord betaal je voor hetzelfde flesje tot wel vijf keer meer, namelijk € 3,50.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
Wifi-diensten kunnen gebruikt worden aan boord van alle Airbussen A350, A321neo-vliegtuigen, sommige Boeings 777 en Airbussen A330 op een hoogte van ongeveer 3 kilometer.
Bijvoorbeeld met het zoete nagerecht bij de koffie of thee. Na de maaltijdservice zijn er snacks te verkrijgen in de galley. Denk bijvoorbeeld aan Verkade chocolaatjes, stroopwafels en zoutjes. Meer over de maaltijden in Economy bij KLM lees je hier.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
Op intercontinentale vluchten krijg je een pakket met snacks, fruit en drankjes. Daarnaast serveert KLM in Economy Class een warme maaltijd, een salade en een dessert. In Business Class serveert de luchtvaartmaatschappij een salade, warme maaltijd, dessert en crackers met kaas.
Wanneer moet je vliegtuigstand in het vliegtuig aanzetten? Sinds 2014 is het in de EU niet meer verboden om elektronische apparaten te gebruiken in het vliegtuig. Om storingen en ruizen te voorkomen is het wel de bedoeling om de apparaten op vliegtuigstand te zetten, dit moet sowieso tijdens het opstijgen en landen.