Volgens Toto Wolff rekenen teams namelijk vaak zo'n twee à drie miljoen euro als je een stoeltje wil bemachtigen. Mits ze geïnteresseerd zijn, uiteraard. Als we het allemaal zo'n beetje bij elkaar optellen, dan komen we uit op een bedrag richting de acht miljoen euro om in de Formule 1 te komen.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Een “gewoon” kaartje voor een ongenummerde staanplaats in de duinen voor de Formule 1 in Zandvoort is beschikbaar vanaf slechts € 65,00 (alleen voor de kwalificatie op zaterdag). Voor tribune en zitplaatsen lopen de prijzen op tot € 620,00.
De goedkoopste Grand Prix om te bezoeken is de Grand Prix van Oostenrijk nabij Spielberg. Het mooie aan deze locatie is bovendien dat je niet per se hoeft te vliegen maar ook de auto kunt pakken. Dit circuit is in de afgelopen jaren opgekocht door Red Bull en volledig gerenoveerd.
Waar woont Max Verstappen? Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.
Je kan meedoen vanaf € 1.395,00 exclusief BTW. Dit is inclusief dokterskeuring en examengeld van de KNAF (KNAC Autosport Federatie).
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De KNAF schat dat je voor een seizoen van maximaal acht races niet meer dan 15.000 euro kwijt hoeft te zijn. De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Naast de snelste is dit ook de duurste auto van de Formule 1-coureur. De auto wordt normaal gesproken verkocht voor zo'n 2,5 miljoen euro, maar Verstappen kreeg hem helemaal gratis.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
De banden hebben een aandeel in deze stijging: de voorwielen zijn per stuk 2,5 kg zwaarder, de achterwielen 3 kg per stuk. De totale schade? 11 kg. Ook is het managen van de temperatuur lastiger dan eerst door de introductie van wieldoppen, welke koeling vermoeilijken.
Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
In Monaco liggen de huizen prijzen aanzienlijk hoger dan in buurland Frankrijk. Als u wilt gaan wonen in Monaco, rekent u dan op minstens 35.000 euro per vierkante meter tot zo'n 70.000 euro in de zeer exclusieve wijken. Monaco bestaat uit wijken, waarvan de bekendste de wijk Monte Carlo is.
In september 2016 nam Liberty Media een meerderheid van 18,7 procent van de aandelen in de Formula One Group in bezit; voor 7 miljard euro nam het eigendom over van private-equity-investeerder CVC Capital Partners dat sinds 2005 de meerderheid van de aandelen bezat.