Die zijn vastbesloten het vliegtuig te herbouwen, ook al worden de kosten daarvan geraamd op on onvoorstelbare 2,7 miljard euro.
Parijs . Het heeft bijna tien jaar geduurd voordat 's wereld grootste vrachtvliegtuig, de Antonov 225 Mryia, uit de mottenballen is gehaald. Voor een bedrag van ruim 20 miljoen dollar is er verspijkerd aan het vrachtvliegtuig dat in 1988 zijn eerste vlucht maakte.
Een 747-8 kost op papier 351,4 miljoen dollar, en de energiezuinige 787-8 moet 206,8 miljoen dollar opbrengen. De prijzen die met name de grote luchtvaartmaatschappijen daadwerkelijk betalen voor hun vliegtuigen, ligt een stuk lager.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Vlogger Casey Neistat neemt duurste vlucht ter wereld: voor 38.000 dollar van Abu Dhabi naar New York in een driekamercabine. Etihad Airways vliegt met een Airbus 380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, van New York naar Abu Dhabi in twaalf uur.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Wilt u een vliegtuig verkopen, dan bent u bij Koopvliegtuig.nl aan het goede adres. Registratie is binnen 5 minuten gedaan en volkomen GRATIS. Na registratie kunt direct uw advertenties plaatsen.
Volgens Ukroboronprom is de Antonov An-225 in een brand goeddeels verloren gegaan. Met een eventuele restauratie zou ruim 3 miljard dollar (2,66 miljard euro) gemoeid zijn, schat het bedrijf. De Antonov An-225 heeft verschillende records op zijn naam staan, zoals die van het zwaarste vliegtuig ooit.
De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) is een voormalig vrachtvliegtuig, ontworpen in de Oekraïense SSR door het ontwerpbureau Antonov. Gemeten naar maximum startgewicht was het het grootste vliegtuig ooit gebouwd.
In beeld: Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld, grotendeels verwoest | Luchtvaartnieuws.
Alle vliegtuigen variëren in prijs, afhankelijk van type, leeftijd, staat, maatwerk enzovoort. Nieuwe privéjets variëren in prijs van $ 3 miljoen tot meer dan $ 70 miljoen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
De enorme problemen met de 737 Max kosten Boeing naar schatting 18,6 miljard dollar (16,9 miljard euro). Dat is meer dan het dubbele van de 9,2 miljard dollar die het bedrijf een kwartaal eerder nog kwijt dacht te zijn.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.
Cirrus SF50 Vision Jet
Met een prijs van ongeveer 1,25 miljoen euro is het de meest betaalbare privéjet ter wereld. Per draaiuur kost het vliegtuig ongeveer 550 euro.