De kosten voor de bouw van een skilift lopen zeer uiteen. Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 5 en 10 miljoen euro, terwijl dit bij een gondel al snel oploopt naar meer dan 15 miljoen euro.
Kabineliften kosten voor een skigebied al snel rond de 14.000.000 euro. Dat zijn niet de allerminste investeringen voor een skigebied en vergt daarom ook veel tijd om uit te zoeken binnen hoeveel jaar dat is terugverdient. De periode dat de meeste skiliften gebouwd worden zijn de maanden september, oktober en november.
Een koppelbare stoeltjeslift verbruikt bijvoorbeeld 41.000 kWh stroom per seizoen. Voor een skigebied met maar tien liften kost dat per skidag circa 5.000 €. Daarnaast moeten alle bewegende onderdelen van een kabelbaan regelmatig met olie gesmeerd worden.
Personeel, liften, kunstsneeuw en materieel zijn dus de grootste kostenposten van een skigebied. Daarnaast gaat er natuurlijk geld naar zogenaamd klein onderhoud van een skigebied. Denk hierbij aan veiligheidsmatten, netten, kleine aanpassingen en het onderhoud van skipistes.
De trekkabel wordt door een motor aangedreven via een omloopwiel en op spanning gehouden met een spaninrichting. De trekkabel beweegt niet continu.
De aanschafprijs van een Pistenbully ligt ongeveer tussen de 350 en 450 duizend euro. Onder de motorkap liggen tussen de 430 en 510 pk maar dat is ook wel nodig. De Pistenbully weegt zo n slordige 12.5 ton. Er is een tank van 300 liter en er wordt circa 35 liter per uur verbruikt.
Professionele KBT openbare kabelbaan kopen? Actieprijs € 469.
Zo kun je in Sankt Anton am Arlberg als chauffeur van een pistenbully 1.675 euro bruto verdienen plus een kamer met ontbijt en een seizoensskipas.
Hier vind je meerdere skigebieden waar je les kunt geven. Het salaris is niet heel hoog, maar het leven daar is ook niet duur. Je verdient tussen de € 12,- en € 18,- per uur.
Al deze variabelen hebben invloed op het aantal kilometers dat je op een dag kunt skiën. Toch lijkt een gemiddelde van 31 kilometer per dag best reëel.
Veel ervaren skiërs halen een gemiddelde snelheid van 40 tot 60 km/u en moeten dus met een veiligheidsafstand van minstens 10 tot 15 meter rekening houden!
De hoogste snelheid op ski's die ooit is gemeten, is de duizelingwekkende vaart van 254,96 km/h, en het wereldrecord snowboarden staat op 'slechts' 203,28 km/h. In het algemeen gaat skiën sneller dan snowboarden.
Een wintersport in de Alpen wordt ook dit seizoen duurder.
De kosten van een sneeuwkanon komen uit rond de €30.000,- per stuk. Dit zijn overigens de kosten exclusief leidingen en de palen waarop de sneeuwkanonnen staan.
Skipassen kopen
Je kunt ook bij de ingang van de skipiste een skipas kopen. Het nadeel hiervan is dat er meestal een rij staat. Een tip: als je een kaart koopt voor meerdere dagen betaal je minder per dag én hoef je niet elke dag langs om een nieuwe skipas te halen.
Kies dan niet voor een skigebied met voornamelijk rode en zwarte pistes. Tijdens je eerste wintersportweek heb je vooral behoefte aan een goede skischool, een oefenweide en enkele blauwe pistes. Ook een gigantisch skigebied is dan niet per se noodzakelijk, aangezien je al die pistes toch niet gaat skiën.
De kosten voor de bouw van een skilift lopen zeer uiteen. Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 5 en 10 miljoen euro, terwijl dit bij een gondel al snel oploopt naar meer dan 15 miljoen euro.
Het brandstofgebruik van pistenbully's is namelijk schrikbarend hoog. Het zijn echte dieselslurpers want ze verbruiken zo'n 20 tot 30 liter per uur.
Met een maximale hellingsgraad van 102% is dit absoluut een van de steilste in dit rijtje. De afdaling is zo steil, dat deze alleen door een speciale pistenbully met lier kan worden geprepareerd.
Eerst is het van belang om een goede locatie te vinden, een kabelbaan is te bouwen op een heuvel maar ook op een vlakke ondergrond. Van groot belang is natuurlijk ook de keuze van de bomen, kies hier voor een gezonde boom van minimaal 30cm dik (liever nog dikker), check ook of de boom helemaal stevig in de grond staat.
Het zal je dan dus ook niet verbazen dat wij geen land van kabelbanen zijn. Er zijn momenteel nog 2 stoeltjesliften in Nederland in gebruik. Eén daarvan staat in Valkenburg.
kabelbaan {de}
aerial tramway {znw.} cable railway {znw.} ropeway {znw.}