Voor de meeste voertuigen liggen de kosten voor een nieuwe bobine tussen de €50 en €200. De arbeidskosten voor de installatie kunnen variëren van ongeveer €50 tot €150, afhankelijk van de complexiteit van de taak en de tarieven van de garage. In totaal kan het vervangen van een bobine dus tussen de €100 en €350 kosten.
Kosten bobine auto vervangen
Dit prijskaartje is zo`n 100 tot 200 euro per bobine. Je hebt namelijk een nieuwe bobine en nieuwe kabels nodig.
Kan ik doorrijden? Rijden met een defecte bobine kan serieuze schade aan je motor veroorzaken. Het kan leiden tot onverbrande brandstof die in de uitlaat terechtkomt, wat je katalysator kan beschadigen. Daarnaast kan je brandstofverbruik toenemen en de algehele prestaties van je auto afnemen.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen. Het is mogelijk om de bobine zelf te vervangen, maar dit raden we af.
Gemiddeld gaat een bobine ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee.
U kunt een defecte bobine vrij eenvoudig thuis vervangen , maar houd er rekening mee dat u met hoge spanningen te maken hebt. U moet daarom eerst de accu loskoppelen voordat u begint.
Het is mogelijk afzonderlijke bobines te vervangen, maar de bougies moeten altijd tegelijkertijd worden vervangen. Het is van essentieel belang ervoor te zorgen dat het vervangingsonderdeel op de motor past.
Een van de meest voorkomende indicaties dat er iets mis is met een cilinder, is een merkbare afname in motorvermogen. Je auto kan moeite hebben met accelereren of niet de prestaties leveren die je gewend bent.
De bobine is een onderdeel dat na verloop van tijd gaat slijten, net zoals alle andere onderdelen van je auto. Dit kan leiden tot een afname van de prestaties en zelfs tot ernstigere motorproblemen.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. In sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Het aantal bobines van jouw auto is afhankelijk van het type motor en het aantal cilinders in jouw motor. Elke cilinder heeft meestal zijn eigen bougie en bobine. Dit betekent dat een 4-cilinder motor, dus 4 bougies en 4 bobines heeft.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies. Motorregeleenheid schakelt in noodloop.
Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de levensduur van een bobine, waaronder de rijstijl, de conditie van het voertuig en het type bobine. Over het algemeen zal na 60.000 tot 100.000 kilometer de bobine vervangen moeten worden.
De motor schokt, je hoort sputterende geluiden, het vermogen daalt - met name wanneer de auto vanuit stationair draaien wegrijdt. De rijkwaliteit wordt voelbaar minder.
Een defecte ontsteking kan verschillende symptomen vertonen. Veelvoorkomende tekenen zijn moeilijk starten of helemaal niet kunnen starten, onregelmatig stationair draaien, en verminderde motorprestaties.
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Bobine voor PEUGEOT varieert van € 13 tot € 80, afhankelijk van het voertuigtype, de fabrikant en de productspecificaties.
Het verkeerd om aansluiten van de bobine is niet schadelijk voor de bobine. Een bobine is een spoel dus heeft geen polariteit dus kun je aansluitingen in feite omdraaien. Waarom er een massa en positieve aanduiding op staat kan te maken hebben dat het huis mits van staal aan de massa aansluiting zit .
Een volledig functionerende bobine genereert elektrische stroom voor de bougie, dus wanneer een bobine kapot gaat, kan de bougie de brandstof in de cilinder niet meer ontsteken. Omdat bobines deze essentiële functie vervullen, zal een defecte bobine er snel voor zorgen dat de hele motor vermogen verliest .
Pak de bougiekabel stevig vast, draai hem in beide richtingen en trek hem er tegelijkertijd af . Dit zorgt ervoor dat de kabel loskomt als hij licht gecorrodeerd is. Door de rotatie kan de verbinding ook veel gemakkelijker loskomen van de bovenkant van de bougie, waardoor er minder spanning op de kabel komt.
Het kan soms lastig zijn om te bepalen of je ECU of CDI defect is, maar er zijn enkele veelvoorkomende symptomen die kunnen wijzen op een probleem. Deze kunnen onder meer zijn: moeilijk starten, haperende motorprestaties, onregelmatige stationairloop, en storingen in het brandstofverbruik.