De uitlijning of geometrie van de auto regelen betekent dat de wielen worden bijgesteld tot deze weer loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar staan. Bij het balanceren van de banden wordt gezorgd dat het wiel weer zonder trillingen kan rollen bij bepaalde snelheden.
De waarden van uw uitlijning meten wij met computergestuurde meetapparatuur. Na het meten kunnen wij gelijk zien hoeveel deze uitlijning gecorrigeerd moet worden. Het uitlijnen van een auto duurt ongeveer een half uur tot twee uur.
Ja, dat is mogelijk. Wanneer de banden aan één kan het van loopvlak sneller slijten dan aan de andere kant, dan is de kans groot dat de uitlijning van de wielen niet langer in orde is. Meestal merk je tijdens het rijden zelf al dat er iets aan de hand is.
Een uitlijning van je auto kost normaal 74,95 euro. Deze prijs is het waard, omdat het vervangen van al je banden veel duurder is dan een eenmalige uitlijning om deze kosten te voorkomen.
Een niet goed uitgelijnde auto verbruikt meer brandstof. Uw auto heeft meer brandstof nodig om de gewenste snelheid te behalen omdat de niet goed uitgelijnde wielen van uw auto de auto afremmen. Om alsnog de gewenste snelheid te behalen wordt er meer gevraagd van de motor en verbruikt deze dus meer brandstof.
U kunt de uitlijning van je auto het best laten controleren wanneer u tijdens het rijden merkt dat het sturen te licht of juist te zwaar gaat, uw auto scheef trekt of wanneer u teveel brandstof verbruikt. Als richtlijn houden we hierbij aan dat u dit het best jaarlijks of elke 20.000km kan laten controleren.
Autobanden uitlijnen en balanceren worden vaak door elkaar gehaald. Toch is er echt een verschil tussen deze twee: met uitlijnen zetten we uw autobanden in de juiste positie (zo is de wegligging optimaal), met het balanceren zorgen we ervoor dat de autobanden rollen zonder trilling.
Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
Waarom is mijn auto uitlijnen zo belangrijk? Bij de meeste auto's is de uitlijning zodanig voorzien dat slijtage en belasting tot een minimum beperkt worden en de bestuurder en zijn passagier van een optimaal comfort kunnen genieten. Je auto uitlijnen zorgt ervoor dat de banden minder snel verslijten.
Auto trekt naar links of naar rechts: oorzaken
Scheef afgesleten banden, verkeerde bandenspanning, versleten wielophangingsdelen, slechte uitlijning of een defecte stuurinrichting. Al deze zaken kunnen leiden tot hetzelfde: de auto trekt naar links of naar rechts.
AUTO 3D UITLIJNEN VOOR €49,95 (Normaal €79,95). Ook zonder afspraak!
Definitie uitlijnen
Er zijn vier standaard manieren om tekst uit te lijnen: Links uitlijnen: Dit is de standaard uitlijning waarbij iedere regel aan de linkerzijde van de pagina of het scherm wordt uitgelijnd. Rechts uitlijnen: Hier worden de laatste karakters van iedere regel op elkaar uitgelijnd aan de rechterzijde.
2 wielen balanceren kost maximaal een halfuur, inclusief de-en montage aan de auto, 4 wielen dus ongeveer een uur. Balanceren stalen wielen is makkelijker en kost minder tijd dan lichtmetalen wielen. Een afspraak maken hoeft niet, maar is wel makkelijker, het voorkomt wachten.
Auto uitlijnen? Bij KwikFit, specialist in uitlijnen, kun je snel terecht.
Als ANWB-lid krijgt u 20% korting bij Kwik Fit op bandenwissels, de opslag van zomer/winterbanden en op uitlijnen. Een onderhoudsbeurt valt niet onder het ledenvoordeel.
Wanneer er nieuwe banden onder je auto worden geplaatst, is het belangrijk om de banden te balanceren. Dit zorgt ervoor dat je geen last krijgt van ongelijke slijtage aan je banden. Het “uitbalanceren” wordt met een speciaal apparaat gedaan, waarbij het wiel op toeren wordt gebracht.
KPI-hoek. De KPI-hoek, King Pin Inclination-hoek, geeft het verschil aan tussen de richting van de wielen en een loodrechte lijn op de weg. Als de denkbeeldige lijnen ineenlopen voor het voortuig hebben we het over een toespoor, anders is het een uitspoor.
Wanneer auto uitlijnen
Wij raden aan om tenminste één keer per jaar de uitlijning van je auto te laten controleren. Dit betekent niet direct dat een uitlijning nodig is, maar je voorkomt mogelijk onnodig hoge kosten.
Een auto uitlijnen betekent eigenlijk gewoon dat je garagist de ophanging van je wielen nakijkt en indien nodig corrigeert. Met behulp van lasers en/of computers stelt hij je wielen zo af dat ze loodrecht op de grond staan en evenwijdig aan elkaar, zodat ze exact in een recht spoor lopen.
Balanceren zorgt ervoor dat de wielen over de hele omtrek even zwaar zijn, zodat de auto bij een wat hogere snelheid niet gaat bonken en de ophanging onnodig belast. Balanceren bevordert daarnaast niet alleen het rijcomfort maar ook de veiligheid van uw auto.
Trillingen kunnen naast onbalans in een band/velgcombinatie ook ontstaan door kromme velgen, hoogteslag (onrondheid in de band), andere afwijkingen in de banden, een scheef gemonteerde velg door vervuiling tussen velg en naaf. De banden en velgen kunnen snel gecontroleerd worden door ze op de brug te laten draaien.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
In een links uitgelijnde alinea (de meest gangbare uitlijning), wordt tekst langs de linkermarge uitgelijnd. In een alinea die is uit te sluiten, wordt tekst uitgelijnd met beide marges.