Haal vervolgens rustig de handrem van de auto af. Laat vervolgens rustig het rempedaal los. Als het goed is rolt de auto nu langzaam de helling op. Geef vervolgens gas bij om je weg in het verkeer te vervolgen.
Zodra een auto een elektrische handrem heeft, is het een kleine moeite om de wegrij-assistent in te bouwen. Hill Hold Control schakelt automatisch in als je even stilstaat op een helling van 5 procent of meer en voorkomt dat de auto onbedoeld achteruit rolt.
Via de handrem in de auto worden de handremkabels aan gespannen en worden de handrem gaffels in de trommels aangetrokken. Via het handremmechanisme wordt deze kracht verdeeld naar beide remvoeringen. In het handremmechanisme zit een automatische stelinrichting welke er voor zorgt dat de voeringen net vrij lopen.
Vertrouw bij steil parkeren niet alleen op de handrem. Zet de auto ook in de eerste versnelling of beter nog, in de achteruit. Een steen achter de wielen helpt ook. Draai met het stuur de voorwielen zodanig, dat als de auto toch zou gaan rollen, hij tegen een obstakel tot stilstand komt.
Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de auto op de handrem. Zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt en geef eventueel iets gas bij. Op het moment dat de neus van de auto omhoog komt houd je de pedalen op dat punt vast.
Om hellingen te beklimmen, moet je auto toeren maken en dit doe je in een lage versnelling. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het klimmen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en geef gas.
Er zijn twee manieren om te remmen: met de handrem en door het rempedaal in te drukken. Uit het experiment van deze twee blijkt wel dat de handrem de remweg duidelijk niet verkort en dat het ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.
Door het indrukken van het knopje van de handrem, trek je het armpje terug zodat de handrem omlaag kan. Als je het knopje indrukt bij het omhoog trekken van de handrem, dan is het armpje teruggetrokken en ratelt hij niet over de tandjes.
handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen.
Bij veel auto's wordt de elektrische rem altijd automatisch geactiveerd zodra je de motor uit zet. Op die manier is hij veiliger dan de mechanische rem, want de bestuurder kan hem onmogelijk vergeten. Echter, bij sommige auto's moet je het automatische systeem na elke start opnieuw handmatig activeren.
Je automaat parkeren
De P-stand blokkeert de versnellingsbak, maar het is aangeraden om sowieso toch de handrem te gebruiken om geen nodeloos risico te nemen.
De remklauwen van de elektrische handrem zijn voorzien van een aandrijving die bestaat uit een elektromotor en een actuator. Deze wordt door een knop bediend en zet de rem in werking door de remzuiger in de remklauw te verschuiven zodat de remvoeringen tegen de remschijf worden gedrukt.
Waar je in een diesel gemakkelijker de hellingproef kan doen door met rechtervoet de rem ingetrapt te houden, met linkervoet de koppeling een beetje op te laten komen, en dan pas met rechtervoet de rem los te laten om gas te kunnen geven, zal zeker in het begin een benzine-auto op die manier afslaan.
Bij de bijzondere verrichtingen (Omkeren door middel van steken) moet je het overige verkeer voor laten gaan. Kijk eerst voordat je besluit om te gaan keren of het wel mag en/of kan.
Iedereen heeft ooit wel eens met de handrem gereden. Dat is op zich niet echt een ramp, maar het kost wel geld. Ten eerste verbruikt de auto opmerkelijk meer brandstof en ten tweede veroorzaakt het rijden met de handrem erop slijtage aan de remschoenen.
Bij het aantrekken van de handremkabel (zie de rode pijl links van de kabel) wordt de donkerblauwe hevel in de afbeelding aan de onderzijde naar links getrokken. De hevel scharniert in het rechter (lichtblauwe) remsegment en duwt de remvoering tegen de (gele) remtrommel aan.
De meeste auto's met handremknopje hebben de elektrische motor die de rem aantrekt direct op de klauw zitten. En anders hebben ze slechts een korte kabel. De kans dat deze delen vastvriezen, is minimaal. Gebeurt het wel, start dan je motor en wacht tot de boel is opgewarmd.
Handrem 3 klikjes optrekken, en wieltje bijregelen tot je de remschijf niet meer met de hand kan verdraaien. Een paar x de handrem goed optrekken, en nog eens herhalen.
Als je het rempedaal intrapt verplaats je, via de hoofdremcilinder, remvloeistof naar de zuigers die in de remtang zitten. Deze worden vervolgens naar buiten gedrukt. Hierdoor worden vervolgens de remblokken tegen de remschijf aangedrukt, waardoor je auto tot stilstand komt.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
U vraagt in welke versnelling je de auto het beste kan parkeren. In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Klimmen: toeren maken in een lage versnelling
Vergeet het 'moderne rijden' met een laag toerental in de bergen. Om hellingen te beklimmen, moet je auto toeren maken en dit doe je in een lage versnelling. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het klimmen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en geef gas.