Met de aanname dat je voldoende hebt getraind voor ritten in het hooggebergte, zou een semi-compact (52/36) moeten volstaan. Je kunt dat crankstel combineren met verschillende cassettes, bijvoorbeeld een 11/32 of een 11/34.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
Wanneer je vooral ritjes maakt door de Nederlandse polder en weinig hoogtemeters maakt dan raden wij een verzet aan met een 11/25 cassette en een 53/39 crankstel. Een dubbel crankstel is het meest geschikt voor de wielrenner die binnen de Nederlandse landsgrenzen blijft en zich vooral op het vlakke begeeft.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28.
De hoeveelheid tandjes hebben te maken met hoe zwaar of licht je trapt. Je kan dus verschillende cassettes plaatsen, met verschillende mogelijkheden. Er zijn bijvoorbeeld 11-32 en 11-34 cassettes en dit levert een verschil op met je verzet (zwaar licht trappen).
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Dit ongeacht het wielformaat en ongeacht de invloed van het gewicht van de berijd(st)er van de fiets en hoogte van de bandenspanning. Maar MTB-fietsen hebben vaak voorbladen van 22, 24 en 26 tanden, terwijl tijdritfietsen voorbladen kennen van 54 en 56 tanden.
Bij het bergop fietsen is natuurlijk het verzet (de versnelling) van essentieel belang. Om een berg als de Passo dello Stelvio te beklimmen kan het, zeker voor beginnende fietser, aangeraden zijn om voor een "triple" te kiezen.
Train vooraf, fiets minimaal 1.000 km, verdeeld over 2 à 3 ritten van 3 uur per week, zo mogelijk met hoogteverschil. Eet en drink gezond. Alcohol en tabak worden sterk afgeraden. Zorg voor een geschikte fiets, met goede remmen en een goed verzet.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Trap je graag wat zwaarder, kies dan voor 34t of 36t. Ook de keus voor een cassette speelt een rol: er zijn namelijk 10-speed cassettes in verschillende verhoudingen maar de beste keuze is om een 11/36-cassette te gebruiken.
Triple, dubbel, of compact
Dubbel zijn de klassieke twee-voorbladen, meestal hebben deze 53 tandjes op het grote blad en 39 op het kleine blad. Ideaal in het vlakke Nederland, maar veel te groot en te zwaar voor bijvoorbeeld de Ardennen of in de Franse Alpen.
Je kan gewoon een 10 speed ketting in een 9 speed setup gebruiken, is geen probleem. Andersom valt 't niet aan te raden, want dan wordt de afstelling zeer kritisch.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn.
De Shimano GRX 800 is de beste gravel bike groepset die er op dit moment te vinden is. Deze groepset is qua niveau vergelijkbaar met de Shimano Ultegra groep van de racefiets. Het is een 11-speed groep en verkrijgbaar met mechanisch schakelen of elektronisch (di2).
De beklimming vanuit Sault in het Oosten is de minst bekende route van de drie en wordt ook wel gezien als de makkelijkste route. Sault ligt hoger dan de twee andere startplaatsen op namelijk 765 meter hoogt. De route naar de top van de Mont Ventoux heeft dan ook maar een hoogteverschil van 1144 meter.
Met een gemiddeld stijgingspercentage over zo'n 20 kilometer van 8 tot 9 procent. Net iets minder dan de Mont Ventoux. Maar het grote verschil tussen beide cols is de lucht, die in de laatste kilometers van de Stelvio vanaf zo'n 2 kilometer hoogte ijler en ijler wordt.
Zo doe je het: Zoek een korte klim die ongeveer 2 minuten duurt om te beklimmen. Zorg dat je al voordat de klim begint aan een RPE van 7/8 rijdt. Klim 90 seconden door met dezelfde inspanning en rij de laatste 30 seconden zo snel als je kunt naar de top. Herhaal vier tot zes keer.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.