In de Franse stemmen worden die trajectcontroles dan ook gemeld als een “gevarenzone”. Dus zonder enige aanpassing aan de app kan je wettelijk gebruik maken van Waze in Frankrijk. Waze wordt overigens gigantisch veel gebruikt in Frankrijk, zeker rond Parijs.
Hetzelfde geldt voor de applicaties Waze en online-navigatiesystemen zoals TomTom Live. In Frankrijk is er geen probleem voor deze systemen zolang ze de wetgeving uit 2012 respecteren, die radarwaarschuwingen vervangt door 'risicozones' en 'gevarenzones'. Ook Duitsland aanvaardt deze systemen sinds kort.
Beschikbaarheid in het buitenland
Waze kan overal ter wereld worden gebruikt waar wegen zijn . De kwaliteit van onze kaarten verschilt echter afhankelijk van de grootte van de gebruikersgemeenschap op de locatie. U kunt onze kaartdekking op uw bestemming controleren voordat u gaat vliegen met behulp van onze webgebaseerde Live Map.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland en Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
Alle flitsmelders zijn verboden
In bepaalde landen geldt er een ware nultollerantie voor flitsmelders en radarverklikkers zoals Coyote of Waze. Het afzetten van deze functie is in deze landen niet voldoende. Deze info moet je effectief verwijderen op je navigatiesysteem.
Iedereen kent de oude vertrouwde wandel- of fietsroute op papier of navigatieapparatuur met GPX-bestanden. Sinds 2023 is dat niet meer nodig en ontzorgt Het Franse Pad u volledig! Zodra de temperaturen stijgen en het voorjaar voor de deur staat neemt Het Franse Pad haar eigen Het Franse Pad route-app in gebruik.
Je mag wel apparaten gebruiken die 'helpen bij het rijden' en die bepaalde gevarenzones aanduiden. De meeste navigatiesystemen, zoals TomTom en Waze, passen zich automatisch aan als je in Frankrijk bent.
Waze gebruik je ook gewoon in het buitenland
Met Waze heb je daar totaal geen last van. De app downloadt namelijk de kaart die je op het moment zelf voor je route nodig hebt. Om je daarbij even een idee te geven: een route van 100 kilometer via de snelweg vraagt ongeveer 15 MB aan mobiele data per uur.
Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles.
Maar Waze maakt het verschil als het gaat om navigatie, omdat het routes in realtime berekent en de route automatisch kan herberekenen op basis van het verkeer onderweg. En het doet dat efficiënter dan Google Maps, dankzij de grote achterliggende gemeenschap. Dat levert een extra punt op.
En de Franse Waze community is in mijn ervaring enorm. Dus het korte antwoord is, het is technisch gezien illegaal in Frankrijk , maar ook, ja, meestal zal het prima werken.
OUTSMARTING TRAFFIC, TOGETHER. Waze is een gratis navigatie-app met dagelijkse kaartupdates, spraakondersteuning en real-time verkeersinformatie.
Wij raden u aan om thuis al voor de reis WAZE (of Google Maps) GPS te gebruiken, omdat dit het beste navigatiehulpmiddel in Frankrijk is .
En de grote winnaar is …
Tot slot is er geen echte winnaar in dit duel, omdat de twee toepassingen praktisch complementair zijn: Coyote om boetes te vermijden en Waze om de beste routes te vinden.
Waze is een navigatie-app die ook flitspalen aangeeft. Dit gratis alternatief is echter met mobiele flitsers minder betrouwbaar dan Flitsmeister. De app is helemaal gratis en geeft ook files aan.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn. Dat schrijft Knack.
Verboden GPS-systemen kunnen onder andere satellietnavigatiesystemen en andere navigatieapparaten zijn die u laten zien waar vaste snelheidscamera's zijn. 'Jammers' die het signaal van een snelheidscamera blokkeren om te voorkomen dat u wordt betrapt, zijn illegaal, zowel hier als in het buitenland.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland en Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
Ja, Waze is beschikbaar in heel Europa, inclusief Frankrijk , Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
In Duitsland is een wet goedgekeurd die het bestaande verbod op radarverklikkers uitbreidt naar de functionaliteiten die op navigatiesystemen en smartphone apps bestaan. Sommige media besluit dan voorbarig dat Waze verboden is in Duitsland en het gebruik ervan strafbaar zou zijn.
Ga je met de auto naar Frankrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidsvest bij je te hebben.
Om te mogen rijden in Frankrijk dien je in het bezit te zijn van een geldig nationaal rijbewijs (inwoners van buiten de Europese Unie hebben een internationaal rijbewijs nodig), geldige kentekenpapieren (in Frankrijk "carte grise" genoemd) en je verzekeringsbewijs.
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.