De wettelijke minimale profieldiepte van autobanden (zowel winterbanden als zomerbanden) mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Een lager bandenprofiel zorgt voor APK afkeur en kan je bovendien op een boete komen te staan.
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
Plaats de profieldieptemeter op verschillende plekken in een groef op de band en lees de profieldiepte af op de profieldieptemeter. Jouw banden moeten minimaal een profieldiepte hebben van 1,6 millimeter: dat is wettelijk verplicht.
De minimale profieldiepte van je autoband mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Dit geldt overigens voor zowel zomer-, winter-, als all season banden. Als je een bandenprofiel hebt waarbij de band zover is afgesleten dat het profiel minder is als deze norm, komt je auto niet door de Apk-keuring.
Profieldiepte. De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Gebruik een 1 euro muntstuk bij zomerbanden, en bij winterbanden een 2 euro muntstuk, en plaats dit tussen de groeven van de band. Wanneer u er van de zijkant naar kijkt en de gouden buitenrand kunt zien is de band toe aan vervanging. Meet de banden op verschillende plekken zowel in het midden als de buitenkant.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
Hij weet dat die concentratie op profieldiepte diep zit verankerd. En dat zou niet zo moeten zijn. De Vries: “Michelin maakt banden die met 1,6 mm restprofiel veiliger zijn dan bepaalde halfsleetse of zelfs nieuwe banden van andere merken.
Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
De wettelijk minimale profieldiepte voor zowel zomer als winterbanden is in Nederland 1.6 mm. In verschillende landen in Europa worden all-seasonbanden en winterbanden pas als winterbanden gezien bij minimaal 4 mm profiel.
Profiel banden zomer en all-season-banden
Bij de aanschaf is de profieldiepte van nieuwe zomerbanden gemiddeld zo'n 7,5 millimeter. Hoewel de minimale profieldiepte van banden 1,6 millimeter is, wordt bij zomer en all-season-banden vanaf 2 millimeter aangeraden de banden te vervangen.
Geadviseerde minimale profieldiepte winterbanden
De wet schrijft een minimum profiel van winterbanden voor van 1,6 millimeter. Maar… voor je eigen veiligheid is het vervangen van de winterbanden al dringend aangeraden bij een profieldiepte van minder dan 4 mm.
Waarom is profieldiepte belangrijk? Een goed bandenprofiel zorgt voor voldoende grip en een goede wegligging. En met voldoende profiel heb je minder kans op een klapband. Ook maakt het dat water beter wordt afgevoerd en dat verkleint de kans op aquaplaning.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Hoe lang gaan winterbanden mee? Banden slijten en verouderen en daarmee neemt de profieldiepte af en droogt het rubber uit. In principe wordt uitdroging van banden gecontroleerd bij de APK, maar als vuistregel adviseren wij banden ouder dan 6 jaar niet meer te gebruiken.
Ondanks alle nadelen en een verhoogd risico op een ongeval, is het in Nederland niet verboden om zomerbanden en winterbanden te combineren. Het is ook geen afkeurpunt bij periodieke APK-keuring, mits de banden voldoen aan de wettelijke eisen, zoals voldoende profieldiepte en dezelfde bandenmaat links en rechts.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Ter indicatie; als je premium autobanden online koopt, ben je in een standaard maat ongeveer 75 euro per band kwijt. Wil je goedkope autobanden bestellen van een budgetmerk? Bij BandenExpert vind je goedkope autobanden van budgetmerken in een standaard bandenmaat al voor ongeveer 45 euro per stuk.
De Nederlandse wet schrijft voor dat de profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Voor uw eigen veiligheid wordt het echter ten zeerste aangeraden om uw zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2 mm.
Banden zonder profiel
Zulke banden worden ook wel slicks genoemd en worden door verschillende bandenfabrikanten aangeboden (zoals Pirelli en Michelin).