Materiaal — Let altijd goed op het materiaal waarvan het slot is gemaakt. Een slot moet van gehard staal zijn, anders is het makkelijk open te breken! Dikte schakels kettingslot— Koop je een kettingslot? Naast dat het van gehard staal moet zijn, moeten de schakels minimaal 8 dik mm zijn!
Met betrekking tot het kettingslot geldt dat schakels van gehard staal met een minimale dikte van 8 millimeter doorgaans als een goed en duurzaam beveiligingsmiddel tegen diefstal wordt gezien. Het is voor dieven lastig om met een betonschaar een kettingslot met een dergelijke dikke schakel snel door te knippen.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Het ART-keurmerk
Stichting ART test, keurt en certifieert alle sloten die in Nederland op de markt komen. Het gaat hierbij om alle soorten sloten: ringsloten, kettingsloten, beugelsloten, vouwsloten, schijfremsloten, kabelsloten en insteeksloten (alleen voor de fiets).
Welke soorten sloten zijn goed voor de verzekering? Een goed fietsslot dan wel scooterslot of motorslot voor de verzekering kan zijn een kettingslot, maar ook een beugelslot, ringslot en/of insteekslot (laatstgenoemden alleen bij de fiets). Het kan zelfs gaan om een vouwslot of remschijfslot.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Welke lengte een kettingslot moet hebben kun je geen eenduidig antwoord op geven en is afhankelijk van verschillende factoren. Uiteraard moet een kettingslot niet te kort zijn, want dan beperk je de mogelijk om je tweewieler te verbinden met een vast object.
Een slot met ART-keurmerk biedt extra veiligheid en zekerheid, tegen diefstal en met betrekking tot de verzekering. Koop een fietsslot met minimaal het keurmerk ART-2 of ART-3. Deze bieden een heel goede diefstalbescherming en zijn ook qua gewicht, bij gebruik voor de fiets, goed hanteerbaar.
ART sloten
Ringsloten behoren over het algemeen tot klasse 2. Dit houdt in dat ze zorgen voor een gemiddelde en adequate beveiliging. Daarnaast is een ART keurmerk vaak een vereiste voor verzekeringsmaatschappijen, anders willen ze niet jouw fiets verzekeren. Let dus goed op tot welke ART klasse jouw slot behoort.
Het is aan te raden om naast een ringslot, een tweede (of zelfs derde) slot van goede kwaliteit te gebruiken. U heeft een slot nodig dat niet zomaar los te maken of door te knippen is. In het algemeen geldt dat kettingsloten als de veiligste sloten worden gezien maar ook beugelsloten bieden goede beveiliging.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.
Bedenk waar je jouw fiets aan wilt vastmaken. Is dat een spijl van een fietsenstalling? Dan is een insteekslot van een meter genoeg. Maak je de fiets vast aan een lantaarnpaal of boom, dan is een insteekslot van 110 tot 150 centimeter een betere oplossing.
De AXA defender is een ART 2 goedgekeurd slot, dit maakt de AXA defender geschikt voor vrijwel alle verzekeringen. De AXA defender is een ringslot met een volledig rondom gelast slothuis van staal.
Een nieuwe AXA sleutel bestellen kan eenvoudig en snel via onze online sleutelservice. Na je bestelling wordt deze binnen enkele dagen geleverd. AXA is de enige leverancier die in eigen beheer sleutels produceert en verzendt. Hierdoor bieden wij een snelle service en zekerheid.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
1 - Axa Defender Ringslot
Het ringslot heeft een ART 2 sterren goedkeur, hiermee voldoet het slot aan de eisen om een fietsverzekering af te sluiten. Het Defender ringslot biedt optimale beveiliging door de anti-boor cilinder en de gehard stalen beugel.
Een e-bike beschikt over een accu. En met name die eigenschap is soms bepalend of een fietstas wel of niet geschikt is voor de betreffende elektrische fiets. De meeste fietstassen, eveneens de enkele en dubbele voor achterop de bagagedrager, passen ook gewoon op een e-bike.