De containerreus is 400 meter lang, 59 meter breed en steekt maximaal 14,5 meter diep. Het schip heeft een capaciteit van 18.000 TEU (twintigvoetscontainers) en een laadvermogen van 165.000 ton.
Deze 57 kilometer lange vaargeul in de Noordzee heeft een gegarandeerde diepte van 25 meter. Baggeraars houden die op peil.
Een Amerikaans expeditieteam heeft beelden kunnen maken van het wrak van een Amerikaans oorlogsschip uit de Tweede Wereldoorlog. De USS Johnston werd tijdens een zeeslag in 1944 tot zinken gebracht in de Filipijnse Zee en ligt op bijna 6.500 meter diepte. Het gaat om de diepste wrakduik ooit.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
De diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt, vaak het vlak of de kiel. De diepgang is een belangrijke factor bij de ruimte onder de kiel en daarmee bij de veilige vaart.
De meeste civiele varianten kunnen een duikdiepte aan van 300 meter, maar komen met toeristen zelden dieper dan 60 meter. Dit heeft te maken met de aanwezigheid van daglicht dat nodig is om onder water iets te kunnen zien.
Beschikt je boot over CE-certificaat A (oceaan) of B (zee), dan staat officieel vast dat je boot zeewaardig is. Dit CE-merk is van toepassing op pleziervaartschepen. In totaal zijn er vier categorieën.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Knipoog. Sinds de ramp ligt de Titanic 3810 meter diep op de bodem van de Atlantische Oceaan. Nu zijn er voor het eerst in veertien jaar weer mensen bij het schip geweest. Met een onderzeeër doken ze de diepte in.
Om precies te zijn: 10.911 meter. Tenminste, op die diepte belandden de enige mensen die ooit op die barre en boze plek zijn geweest. In januari 1960 daalden de Zwitserse onderzoeker Jacques Piccard en de Amerikaanse marine-officier Don Walsh in de onderzeeër Triëste af in de Marianentrog.
De gemiddelde diepte van de oceanen op aarde is ongeveer 3.960 meter. Dat is ongeveer dertien Eiffeltorens bovenop elkaar. Het diepste punt, de Marianentrog bij de Filippijnen, ligt op meer dan elf kilometer.
Een binnenvaartschip is een vaartuig dat goederen vervoert over binnenwateren. Binnenwateren zijn bijvoorbeeld meren, kanalen en rivieren. Een binnenvaartschip vaart dus niet op zee, hiervoor is de constructie vaak te licht.
De meest gangbare diepgang voor schepen tussen de 8 en de 12 meter ligt tussen de 1,5 en 2 meter. Waarbij over het algemeen hoe dieper de kiel, hoe beter het zeilt. Wat maakt het nou uit of je schip nu 1,5 meter of 1,85 meter diep steekt.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.