Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële of bestaande klanten. Als je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen.
Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Wat zijn doelgroepkenmerken? De kenmerken van een doelgroep zijn de elementen waar je de doelgroep aan kunt herkennen. Zo kun je kenmerken opnemen als leeftijd, geslacht, interesse, inkomen, woonplaats, opleiding en ga zo maar door.
Hoe identificeer je een doelgroep? Een doelgroep identificeren wordt doelgroepanalyse of doelgroeponderzoek genoemd. Door deze analyse kun je als organisatie vrij precies bepalen welke doelgroep past bij je aanbod. Dit kan bijvoorbeeld een product, dienst of vacature zijn.
Voor een doelgroepanalyse moeten verschillende soorten gegevens worden verzameld, zoals demografische gegevens (leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen), psychografische gegevens (persoonlijkheid, levensstijl, interesses), gedragsgegevens (koopgedrag, mediagebruik) en gegevens over de behoeften en verwachtingen ...
Door je doelgroep te analyseren kom je achter de juiste informatie om je producten en diensten goed aan te kunnen bieden. Denk hierbij aan leeftijd, nationaliteit(en) en hoe je ze het beste kunt bereiken. Bijvoorbeeld online via social media of juist offline op beurzen en evenementen.
Een heldere doelgroep bepalen draagt bij dat (potentiële) klanten zich aangetrokken voelen en eerder een aankoop zullen doen. Heeft u geen afgebakende doelgroep, dan kan het zijn dat juist de klanten die u wilt benaderen, aan uw aandacht ontsnappen.
Het SDP-model staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering. Het is een praktisch instrument om interessante groepen te identificeren en de juist marktbewerking hierbij te formuleren. Eigenlijk is het niets anders dan het combineren van de marketingbegrippen segmenteren en positioneren.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft op geaggregeerd doelgroep- en sectorniveau betrouwbare en via Statline ook bijzonder toegankelijke informatie. Het geeft een goed beeld van de omvang en samenstelling van een bepaalde doelgroep.
Doelgroep is een groep mensen en een klant is een individu. Het is lastig om een hele doelgroep aan te spreken en te 'raken' met je tekst. Op klantniveau is dit veel makkelijker. Tijdens mijn coachsessies ga ik samen met de ondernemer kijken naar zijn of haar ideale klant.
doelgroep (zn) : beoogd publiek, beoogde klant, mikpunt, publiek, prooi.
Een doelgroeponderzoek richt zich met name op de doelgroep in plaats van een product of dienst. Met dit onderzoek is het mogelijk de doelgroep op nauwkeurige wijze te doorgronden.
Betekenis: Doelgroepsegmentatie. Doelgroepsegmentatie is het definiëren en onderverdelen van doelgroepen. Een bedrijf dat verschillende producten of diensten aanbiedt kan zich richten op verschillende doelgroepen. Dankzij Doelgroepsegmentatie wordt een (reclame) boodschap op maat gemaakt voor een specifieke doelgroep.
Bij doelgroepsegmentatie wordt een grote doelgroep verdeeld in kleinere subgroepen. Hiermee kan een boodschap op maat worden afgestemd voor iedere subgroep om een grotere impact te realiseren.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Doelgroepen binnen ouderenzorg
Mensen die een ernstig meervoudige beperkingen hebben, worden gezien als ouderen wanneer zij ongeveer 40 jaar of ouder zijn. Zij wonen vaak op een zorg locatie. Psychogeriatrie is een moeilijk woord voor dementie. Binnen deze doelgroep worden ouderen behandeld met geheugenproblemen.
Een brede doelgroep betekent een breed bereik, dus meer kans, zou je denken. Toch kun je je beter focussen op een kleinere specifieke doelgroep die behoort tot je ideale klant, dan een ziggodome vol aan mensen met een hele andere muzieksmaak.