Akrapovič uitlaat Het Sloveense merk Akrapovič staat wereldwijd synoniem aan kwaliteit. Dit merk maakt hoogkwalitatieve uitlaatsystemen voor zowel auto's als motoren. Zowel op de weg als in de racerij is Akrapovič een geliefd merk. Dit komt mede door het lichte gewicht, sterke materiaal en hittebestendigheid.
Akrapovic is specialist op het gebied van Titanium en Carbon dempers en uitlaatsystemen voor je motor. Akrapovic dempers verhogen het vermogen en hebben een mooier en dieper geluid.
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
Vanaf 1 januari 2011 is de maximale toegestane geluidsproductie in de MotoCross 94 dB(A).
Een uitlaat demper is ontworpen om de geluidsgolven/trillingen te doorbreken en te absorberen zodat er uiteindelijk zo min mogelijk geluid uit de uitlaat komt. Hierdoor neemt overlast af en heeft u zelf tijdens het rijden geen last van de uitlaatgeluiden die de motor maakt.
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Zo'n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Sommige dempers, zoals de Akrapovic, Bos, Gianelli en Termignoni, leverden zelfs tot maximaal drie pk meer. Dat resultaat mag in vergelijking met het verleden, toen de meeste vervangende uitlaten doorgaans meer lawaai en minder vermogen leverden, toch wel verheugend genoemd worden.
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn. Geluiden van 120 decibel kunnen je gehoor direct beschadigen. Hoe schadelijk geluiden tussen 80 en 120 decibel zijn hangt af van hoe vaak en hoe lang je er naar luistert.
Vanaf 60 dB: schade aan het gehoor na langdurige blootstelling. Vanaf 65 dB: 20% hoger risico op hart- en vaataandoeningen bij langdurige blootstelling. Vanaf 85 dB: bereik waar beschadiging aan het gehoor ontstaat bij langdurige blootstelling. Vanaf 120 dB: gehoorbeschadiging mogelijk direct na blootstelling.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden. Hier zitten ook kosten aan verbonden.
' Akrapovic verkoopt overigens ook uitlaten met een e-keurmerk, die wél de weg op mogen, benadrukt Hanro.
Akrapovic uitlaatdempers. Akrapovic is een fabrikant van hoogwaardige uitlaatdempers en uitlaatsystemen voor motoren en auto's. Het bedrijf is gevestigd in Slovenie.
1. De Sportuitlaat dempt het uitlaat-geluid dat de verbrandingsmotor produceert. 2. Weliswaar versterkt door de combinatie met de katalysator, maakt een Sportuitlaat de gevaarlijke uitlaatgassen zo veel als mogelijk onschadelijk door een chemische reactie te laten plaatsvinden.
Een uitlaat heeft meerdere functies. Hij dient niet alleen om de uitlaatgassen af te voeren, maar zorgt ook voor geluiddemping. De katalysator in de uitlaat zet schadelijke gassen om in minder schadelijke. Bij dieselauto's bevat de uitlaat ook nog een roetfilter, dat schadelijke deeltjes opvangt.
- Betere prestaties: Een nieuwe demper geeft een betere uitstroom van de uitlaatgassen, hierdoor kan de motor beter 'ademen' dan met de standaard uitlaat, met als resultaat meer vermogen. - Gewichtsbesparing: Vervangende dempers zijn lichter van gewicht dan de standaard fabrieksdemper.
Zo is het geluid van een deurbel 80 decibel en produceert een overvliegende straaljager 130 decibel.
Als je de afstand tot een geluidsbron verdubbelt neemt de hoeveelheid decibel af met 6 dB. Standaard wordt geluid op een afstand van 1 m gemeten. Als je dus op een afstand van 2 m van een gesprek van 50 dB zit, hoor jij maar 44 dB. Zit je op een afstand van 8 m, dan is dat 3 verdubbelingen.
Wat zegt PK over een auto? Het zal inmiddels duidelijk zijn dat PK iets zegt over het vermogen en de snelheid van een auto. Zo beschikt de motor van een gemiddelde stadsauto over zo'n 75 PK. Een gezinsauto heeft veelal rond de 150 PK aan vermogen.
U zoekt een auto met goede prestaties. Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren.
Hoeveel pk heeft een gemiddelde auto? De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Bij een straight pipe uitlaat is er geen sprake meer van uitlaatdemping. Hierbij wordt de volledige uitlaat gemaakt van buis. Dit is de optie voor de meest luide sportuitlaat. Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal.
Een BMW Downpipe kan al tot 25 pk en 25nm extra leveren, enkel door de downpipe te monteren. Met een Stage 2 tune en de juiste upgrade onderdelen is het zelfs al mogelijk om +150PK vermogen te genereren dan het originele fabrieksvermogen.
Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef. De katalysator is echter een aparte pot (of tegenwoordig vaak potten).