Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Het is belangrijk om het teamgevoel te stimuleren door duidelijke doelente stellen. Door doelen te stellen, zien teamleden dezelfde stip aan de horizon. Ook zorg je door het formuleren van heldere doelen voor een goede taakverdeling, zodat de individuele kwaliteiten van ieder teamlid optimaal kunnen worden ingezet.
Goed teamwerk is meeromvattend en gaat over: én een goed resultaat behalen als team met elkaar; én zorgen dat het team als geheel, elk teamlid, en alle andere betrokkenen rondom het team, een goed gevoel hebben over het resultaat; én dat alle betrokkenen een goed gevoel hebben over de samenwerking in.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Een teamwaarde is iets wat jullie belangrijk en wenselijk vinden, iets wat jullie na willen streven. Teamwaarden maken helder 'hoe doen we het samen? ' Dit vertaald naar concreet zichtbaar gedrag, principes en afspraken.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Een visie is het droombeeld van de ideale toekomst van jouw team of organisatie. Om te kunnen dromen moet je je gedachten de vrije loop kunnen laten gaan. Maar dat is niet zo gemakkelijk, omdat veel bedrijven erg taakgericht zijn en weinig ruimte laten om onbevangen te filosoferen over de toekomst.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Een effectief team is een team waarin de teamleden elkaar voldoende vertrouwen en onderling respectvol met elkaar omgaan. Waarin (belangrijke) zaken of onderlinge meningsverschillen, constructief en waardevrij met elkaar besproken worden, zodat de werksfeer goed blijft en de neuzen dezelfde kant op blijven staan.