Je kunt zelf vaak door de velg heen de dikte van de remblokken controleren. Voor een goede controle van de remmen is het nodig de wielen te demonteren en eventueel de remtrommels om een goed beeld te krijgen van de staat van het remsysteem.
Als je een schurend geluid hoort, dan is de kans groot dat de remblokjes versleten zijn en dus vervangen moeten worden. Dit is omdat het frictiemateriaal op de remblokjes elke keer dat je remt een stukje afschuurt. Als je dus dat schurende geluid hoort, rem je op staal.
Controleer de dikte van de remblokken: het absolute minimum is 3 mm vooraan en 2 mm achteraan. Lees ook de handleiding, want sommige modellen hebben specifieke eigenschappen. Bij de remschijf is de diepte van de rand aan de buitenkant een goede 'slijtindicator'.
Laat de remmen direct controleren wanneer:
Je het rempedaal ver kunt intrappen. Het rempedaal sponsig aanvoelt. Als de remmen stoterig aanvoelen. Wanneer het stuur trilt bij het remmen.
Er wordt een minimum dikte van 2 mm aangehouden om zeker te zijn dat er geen ijzer op ijzer contact tussen remblok en remschijf mogelijk is. Bij ijzer op ijzer zullen de remschijven ernstig beschadigen.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Verwijder de remblokken en eventuele montageclips uit de remklauw. Maak de remklauw en bevestigingspunten netjes schoon. Monteer de nieuwe remblokken in de remklauw, vergeet niet in te vetten. Ontvet de remschijf met remmenreiniger en monteer de remklauw weer.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Een goed moment om de remblokken te vervangen, is wanneer ze minder dan drie millimeter dik zijn. Uiterlijk, echter, als u een slijpend of schrapend geluid waarneemt tijdens het rijden. Dan zijn uw remblokken echt versleten en moeten ze meteen vervangen worden.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Het kan daarom best zijn dat je met precies dezelfde remschijven 100.000 kilometer op de snelweg kan rijden en dat je na 40.000 kilometer in de stad al last hebt van versleten remschijven.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Waar laat ik het maken en wat kost dat? Voor het laten vervangen van de remvloeistof ben je, voor een gemiddelde auto, zo'n € 50 kwijt.
Als je remschijf krom is, dan kun je dat merken doordat je stuur en/of rempedaal trilt tijdens het remmen. Ook kun je daar piepende of knarsende geluiden bij horen. Naast onveilig zijn kromme remschijven ook nog eens erg storend.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Je kunt prima zelfstandig de remschijven van jouw auto vervangen. Desondanks kan de vervanging behoorlijk wat tijd kosten als je remsysteem niet in goede staat is. Het kost gemiddeld 2 uur om de remschijven te vervangen.
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Dit kan je al zien bij de accu, de min pool zit aangesloten aan de carrosserie. Zodra de remblok slijtage-indicator massa maakt tegen de schijf zal de boordcomputer dit vertalen naar een dashboardmelding. Vaak is deze melding te zien als een uitroepteken maar dit verschilt per autotype en model.
Kopervet breng je op een aantal punten aan bij het monteren van remblokken: Op de backing plate. De achterkant van je remblok kun je een dun laagje kopervet op smeren, dit helpt bij trillingen en voorkomt daardoor piepen. Op het montage onderdeel waar het blok en de montage onderdelen elkaar raken.
Als een plunjer te zwaar gaat of echt vast zit, zal de remvoering aan die zijde ook veel meer versleten zijn. Ook kan er een constant piepend geluid zijn. Dit komt natuurlijk door het constant aanlopen van de remblokken. Aan de velgen is vaak al te zien of te voelen of dit het geval is.