Onderwater bereikt de onderzeeboot een snelheid van zo'n ongeveer 5,5 km/u. Hij kan ook acht uur lang onder blijven. Aan alle kopers wordt een twaalfdaagse training aangeboden, maar Nemo kan ook op afstand worden bediend vanaf het moederschip of de kust. De prijzen beginnen bij ongeveer een miljoen euro.
Nederland wil in totaal minstens 2,5 miljard euro uitgeven aan de nieuwe onderzeeërs. Deze moeten worden aangepast naar de specifieke en uitdagingen wensen van de klant, stelt Isbrecht. “Vergelijk het met een Airbus A380. In zo'n vliegtuig zitten ongeveer 100.000 onderdelen, in een onderzeeboot 350.000.”
In die veiligheid is veel tijd en geld gaan zitten. Oorspronkelijk wilde Houtman de duikboten voor 50.000 euro op de markt brengen, maar ze zijn nu te koop voor rond de twee miljoen. 'Elk moertje is beredeneerd en gecertificeerd,' zegt Hasselman, 'vergelijkbaar met een vliegtuig.
De 4 onderzeeboten van de Walrusklasse zijn moderne conventionele, niet-nucleaire onderzeeboten. Ze onderscheiden zich door hun relatief beperkte afmetingen. Hierdoor kunnen ze ook vanuit 'ondiep' water inlichtingen verzamelen of (kust)verkenningen uitvoeren.
De marine zou graag het aantal onderzeeboten uitbreiden naar zes, maar Hennis weet niet of dat mogelijk is. "Er is geld gereserveerd, en we zullen uiteindelijk kijken hoeveel boten we daarvoor kunnen kopen." Een onderzeeboot kost volgens deskundigen ongeveer 800 miljoen euro per stuk.
Een onderzeeër kan tot tien kilometer diep duiken of met 83 km/h geruisloos door het water glijden. De grootste onderzeeër ter wereld is twee voetbalvelden lang.
Moderne onderzeeboten kunnen in ieder geval dieptes van enige honderden meters bereiken; van de Russische militaire onderzeeboot Komsomolets (circa 1989) is bekend dat het diepterecord op 1000 m lag.
De Typhoon weegt ca. 40.000 ton; de grootste onderzeeër van de NAVO – van de Ohio-klasse – rond de 18.750 ton.
De vloot heeft 11 ballistische onderzeeërs, waarvan 4 in reserve. Verder 22 tactische onderzeeërs: 16 kernaangedreven kruisraketonderzeeërs en 6 aanvalsonderzeeërs.
De Typhoon-klasse onderzeeër is 's werelds grootste onderzeeër ooit gebouwd. Het is een door kernenergie aangedreven ballistische duikboot, ontworpen en gebouwd door de Sovjet-Unie die onder water raketten kunnen afvuren.
Ze zijn nucleair aangedreven, 170 meter lang, halen tot dertig knopen (60 km/u), kunnen ballistische kernraketten afvuren en kosten maar liefst 4,5 tot 6 miljard euro. De Amerikaanse marine heeft achttien zulke onderzeeërs in dienst.
Er zijn twee typen voortstuwing mogelijk voor onderzeeboten: diesel-electrisch en kernenergie. De Nederlandse onderzeeboten hebben een diesel-electrische voortstuwing, net zoals veel andere landen.
Een duikboot is een onderwatervaartuig gericht op onderzoek van de diepzee. Een onderzeeboot is een onderwatervaartuig van de marine.
Tot op heden zijn negen kernonderzeeboten gezonken, twee van de VS en zeven van de Sovjet-Unie/Rusland.
Duitsland is het land dat de meeste onderzeeboten bouwt, nagenoeg allemaal voor export. Brazilië, Zuid-Korea en India zijn sinds kort of worden binnenkort onderzeeboot-bouwers. Nederland heeft jarenlang uitstekende eigen onderzeeboten gebouwd, maar de laatste boot is bijna 20 jaar geleden in dienst gesteld.
De zes Type 212A onderzeeboten (of in het Duits: Klasse 212A) vormen de Duitse onderzeebootvloot. De middelgrote onderzeeboten zijn conventioneel voortgestuwd en voorzien van Air Independent Propulsion (AIP).
Noord-Korea
Onder de 967 marine-activa bevinden zich 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsvaartuigen. Die schepen zijn grotendeels van Sovjet-, Chinese of Noord-Koreaanse afkomst en zijn in de meeste gevallen van lage kwaliteit en slecht onderhouden.
De 27 kruisers waren niet goedkoop; de kosten bedroegen 1 miljard dollar per stuk. Uit een kort filmpje van NBC News blijkt hoe krap de accommodatie is voor de schepelingen op de 172 meter lange kruisers.
Kosten: 500 miljoen euro. Totaal 2,45 miljard euro. De enige optie voor kleine vliegkampschepen: de F-35B, die verticaal kan landen. Voor 2,45 miljard euro ligt er in Den Helder een blinkend nieuw schip van 230 meter, met de nieuwste vliegtuigen en helikopters op het vliegdek.
Kaartjes zijn nu te koop tegen de volgende prijzen: Early bird: €28,75. Regular: €32,75. Late: €35,75.
Diepste SCUBA-duik
In 2014 dook een Egyptische man naar een diepte van 332 meter, een nieuw record in het Guinness World Record voor de diepste ooit geregistreerde duik. De duik duurde 12 minuten om naar beneden te gaan, maar 15 uur om te stijgen om decompressieziekte te voorkomen.
De Typhoon-klasse is een type kernaangedreven onderzeeër ingezet door de Sovjet Marine in de jaren 1980. Met een verplaatsing van 26.000 ton zijn de Typhoons de grootste onderzeeërs ooit gebouwd.
Een duikboot kan onder water varen. Dat kan omdat er balasttanks in een duikboot zitten die met water of lucht gevuld kunnen worden. Als deze tanks met lucht gevuld zijn, blijft de boot drijven. Door water in de tanks te pompen kan de duikboot zinken.
Als de boot onder water moet gaan, worden er kleppen opengezet waardoor er van onderuit water tussen de twee wanden stroomt (middelste plaatje). Hierdoor zal de boot gaan zweven (rechter plaatje). Als het water uit de dubbele wand wordt gepompt en die zich vult met lucht, zal de boot weer stijgen.
Geluid maken of signalen uitzenden doen zij zo min mogelijk. Op deze manier kunnen ze op een efficiënte manier andere schepen verdedigen of juist uitschakelen maar ook inlichtingen verzamelen. Het ongezien afzetten en ondersteunen van Special Forces tijdens speciale operaties is ook een taak van de onderzeeboten.