Gebruik een 1 euro muntstuk bij zomerbanden, en bij winterbanden een 2 euro muntstuk, en plaats dit tussen de groeven van de band. Wanneer u er van de zijkant naar kijkt en de gouden buitenrand kunt zien is de band toe aan vervanging. Meet de banden op verschillende plekken zowel in het midden als de buitenkant.
Gebruik slijtstaven
Controleer visueel de verhoogde slijtstaven die loodrecht op het loopvlakpatroon lopen. Als het loopvlak boven de slijtstaven ligt, hebben de banden nog steeds een levensduur. Als het gelijk is, is het tijd voor nieuwe banden.
Met een munt
Het is mogelijk omdat de rand van een muntstuk van 1 euro precies de juiste maat heeft om een diepte van 1,6 mm te meten. Pak de munt en zet deze in de groeven van de (zomer)band. Wanneer u het goudkleurige randje kunt zien, is de band toe aan vervanging.
De slijtage-indicator is een smalle ophoging die dwars op het bandenprofiel staat. Op de zijwand van de band staan de letters TWI (Tread Wear Indicator). De slijtage-indicatoren zijn duidelijk zichtbaar, wanneer een band dusdanig versleten is dat slechts 1,6 mm (1/16 inch) van het profiel over is.
Bij zomerbanden geldt dat de banden al bijna zijn versleten bij een profieldiepte vanaf 2 mm. Is de profieldiepte 2 mm of minder, dan is het de hoogste tijd om je op vervanging te oriënteren. Bij winterbanden adviseren we over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 millimeter zit.
Neem gewoon een 20p munt en steek deze in de groeven van het loopvlak van de band . Als u de buitenste band op de munt niet kunt zien, zitten uw banden boven de wettelijke limiet. Als u de band echter wel kunt zien en dat deel van de munt nog steeds zichtbaar is, zijn uw banden mogelijk onveilig en vereisen ze een professionele inspectie door een monteur.
Wettelijk minimum profieldiepte
De minimale profieldiepte van je autoband mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Dit geldt overigens voor zowel zomer-, winter-, als all season banden.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Nulstellen van de profielmeter
De juiste manier om een profielmeter op nul te stellen is door dit te doen op een glad deel in het loopvlak van de band. Als de profielmeter op nul is gesteld op een hard vlak, dan zal deze op een band zonder profiel toch enkele tienden van millimeters aangeven.
U vraagt wat de betekenis is van een groen ventieldopje. Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
De profieldiepte van nieuwe Michelin banden is ongeveer 8 mm. Dat kan variëren per type en afmeting. De minimale wettelijk toegestane profieldiepte voor de APK is 1,6 mm. Michelin garandeert dat hun banden tot 1,6 mm optimaal blijven functioneren.
Gelukkig staat het meeste wat u moet weten over een set banden op de zijwand van de band . De zijwand van een band legt alles uit, van de maat tot de kilometerstand tot het type weer dat de band aankan.
Voor de meeste mensen is het duidelijk: de banden zijn versleten als de minimum profieldiepte is bereikt. Die minimum diepte is 1,6 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden. Dat wordt aangegeven door richeltjes in het profiel.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor te weinig aanraking met het wegdek. Te hard rijden en/of verkeerd gebruiken auto: Als u erg hard rijdt zal er meer wrijving met het wegdek ontstaan, waardoor de banden meer zullen slijten. Ook wanneer u hard remt en optrekt ontstaat er meer wrijving en dus meer slijtage.
Elke performance-, lichte vrachtwagen- of middelgrote commerciële band is uitgerust met indicatorbalken (of slijtagebalken) die tussen de loopvlakribben zijn ingebed op 2/32”. Ze zijn er om u te helpen de loopvlakdiepte te controleren en beslissingen te nemen over het vervangen van de band. Kijk gewoon of het loopvlak gelijk ligt met de indicatorbalken .
Gebruik een 1 euro muntstuk bij zomerbanden, en bij winterbanden een 2 euro muntstuk, en plaats dit tussen de groeven van de band. Wanneer u er van de zijkant naar kijkt en de gouden buitenrand kunt zien is de band toe aan vervanging. Meet de banden op verschillende plekken zowel in het midden als de buitenkant.
Aanbevolen profieldiepte: Veel bandenfabrikanten en automobielorganisaties raden aan om banden te vervangen wanneer de profieldiepte onder de 3-4 mm (4/32 - 5/32 inch) zakt . Op dit punt begint het vermogen van de band om grip te behouden, vooral in natte omstandigheden, af te nemen.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
# Continental Tyres raadt aan om banden te wisselen bij 3 mm . Deze video laat het verschil zien tussen 3 mm en 1,6 mm banden en hoe 1,6 mm profieldiepte de kans op aquaplaning en uw remweg kan vergroten.
Het kan gaan om deuken in een muur, gebroken ruiten, krassen in de vloer door het verplaatsen van meubilair, brandplekken van sigaretten op het tapijt, enz.
Onderdelen zoals remmen, banden en ruitenwissers zijn slijtagegevoelig. Ze dienen regelmatig gecontroleerd en, waar nodig, vervangen te worden. We leggen hieronder per categorie uit waarom dit onderdeel slijtagegevoelig is en wat er in sommige gevallen vervangen dient te worden.