Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Een defecte koppelingskabel kan dezelfde symptomen vertonen als een defecte koppeling, symptomen van een kapotte koppelingskabel zijn: Niet kunnen schakelen. De koppeling kan niet volledig worden ingedrukt of komt niet volledig omhoog (slippende koppeling)Er zijn rare geluiden te horen tijdens het koppelen.
Moeilijkheden bij het schakelen
Als uw koppelingskabel over de limiet is uitgerekt of gebroken, dan zal uw auto zich gedragen alsof hij helemaal geen koppeling heeft. Dit betekent dat het niet mogelijk zal zijn om algemene koppelingshandelingen uit te voeren, zoals schakelen. In zo'n geval zal uw auto niet bewegen wanneer u in de versnelling schakelt.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
Koppelingskabel vervangen kosten
Het repareren van de koppelingskabel is niet mogelijk en ook niet rendabel. Dit onderdeel is al verkrijgbaar vanaf € 15,-, terwijl er de prijzen kunnen oplopen tot ongeveer € 50,-.
Hoeveel kost het om een koppelingsontgrendelingskabel te vervangen? De gemiddelde kosten voor het vervangen van een koppelingsontgrendelingskabel zijn £90, met prijzen variërend van £70 tot £120 . De exacte prijs van het vervangen van de koppelingsontgrendelingskabel hangt grotendeels af van uw auto en de onderdelen die door de fabrikant worden aanbevolen.
Ook bij een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak kun je het beste bij een garage de koppeling laten checken. Je mag ervan uitgaan dat moderne koppelingsplaten vaak meer dan 200.000 tot 300.000 kilometer meegaan voordat ze vervangen moeten worden.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
Symptomen dat de druklager kapot is
Ongebruikelijke geluiden: Tot de meest herkenbare symptomen horen een knarsend, piepend of jankend geluid bij het indrukken van het koppelingspedaal.
Controle van de kabel
U moet kunnen voelen of de kabel soepel glijdt . Als dat niet het geval is, is de kabel mogelijk te scherp gebogen door een verkeerde route. Meestal zijn er geleiders om het pad soepel gebogen te houden. Controleer of de buitenmantel niet geknikt of geplet is: als dat wel het geval is, vervangt u de kabel.
Een ander symptoom van een koppelingskabel die aandacht nodig heeft, is als de respons van uw koppeling begint te haperen . Daarnaast kunnen abnormale geluiden wanneer u de koppeling gebruikt of problemen zoals het niet goed aangrijpen van de versnellingen waarschuwingen zijn voor een koppelingskabel die is uitgerekt of gerafeld.
Als uw koppelingskabel breekt, zal uw pedaal onmiddellijk tegen de vloer van de bestuurdersstoel slaan en alle spanning van het pedaal verdwijnen . Door zo'n plotselinge verandering raken beginnende bestuurders vaak in paniek en beginnen ze te slingeren of andere gevaarlijke manoeuvres uit te voeren.
Als de koppeling niet van de vloer van de auto beweegt, is er sprake van een ernstig probleem. Als de kabel is gebroken, raakt het pedaal los van de koppeling . U zult geen verandering merken wanneer u het pedaal indrukt. U zult dan niet in staat zijn om te schakelen wanneer u rijdt en heel snel zal het voertuig in een golf van stilstand zijn.
Wat is een koppelingskabel en wat doet deze? Simpel gezegd: een koppelingskabel zorgt ervoor dat het voertuig van versnelling kan veranderen . De koppelingskabel maakt deel uit van de transmissie van het voertuig. Dat wil zeggen: alle componenten die betrokken zijn bij de routing en transformatie van de rotatiebeweging van de motor naar de aandrijfwielen.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Veelvoorkomende koppelingsproblemen zijn onder andere een slippende koppeling, moeite met schakelen, ongewone geluiden en een zacht of trillend koppelingspedaal . Uw versnellingsbak kan defect zijn als het moeilijk is om te schakelen, of als u merkt dat de versnelling slipt of dat er knarsende geluiden zijn bij het schakelen.
Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Het vervangen van de koppeling is in dit geval de enige mogelijke uitkomst. Het kan ook zo zijn dat de ringen van de tandwielen zelf versleten zijn, of de vertanding op de wielen niet meer in orde is. Dit gebeurt veel minder vanwege de hoge kwaliteitseisen aan de materialen die gebruikt worden.
De koppeling testen doe je door in de auto te gaan zitten, de koppeling in te drukken bij een ingeschakelde handrem, de auto te starten en de koppeling op te laten komen zonder gas te geven. Bij eventuele defecten zal de motor niet afslaan en gewoon blijven draaien.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt.U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Als het koppelingspedaal moeilijk in te drukken is of weerstand biedt, is het tijd om de koppelingskabel te vervangen. Vervang de koppelingskabel elke 10.000 km of jaarlijks .
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
De koppelingskabel loopt van de bovenkant van het koppelingspedaal , door een beschermende mantel naar de koppelingshendel. Wanneer u het koppelingspedaal intrapt, trekt de kabel omhoog door de mantel en verandert de positie van de hendel om de koppelingsplaat weg te trekken van het vliegwiel. Het is een heel eenvoudig onderdeel en bediening.