Hoe communiceer je met collega's?

Communiceren met collega's: zo doe je dat
  1. Luister naar elkaar. Effectieve communicatie is tweerichtingsverkeer. ...
  2. Respecteer elkaars communicatievoorkeuren. ...
  3. Durf feedback te geven. ...
  4. Kies het juiste moment. ...
  5. Vergader efficiënt. ...
  6. Bouw aan relaties, maar blijf professioneel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op roberthalf.nl

Hoe kun je goed communiceren?

Goed communiceren
  1. Zeg duidelijk wat je denkt. Zorg dat wat je zegt, doet en voelt met elkaar in overeenstemming is. ...
  2. Luister actief. Zorg dat je goed begrijpt wat de ander wil zeggen. ...
  3. Doe moeite om te begrijpen hoe de ander zich voelt. ...
  4. Neem een adempauze om je gedachten te ordenen.
  5. Uit je positief.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op horenzienenpraten.be

Hoe communiceren binnen een team?

De 5 Gouden tips voor communicatie in teams
  1. 1) Pas je aan aan de communicatiestijl van je collega. ...
  2. 2) Maak duidelijke afspraken. ...
  3. 3) Geef feedback over het werk, niet over personen. ...
  4. 4) Eerst begrijpen, dan begrepen worden. ...
  5. 5) Spreek af waarover je als team communiceert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schateiland.com

Hoe werk je goed samen met collega's?

Hoe verbeter ik de samenwerking met mijn collega's?
  1. Verdiep je in je collega's. Probeer je in te leven in je collega's. ...
  2. Maak duidelijk wat jouw rol en bijdrage is. ...
  3. Maak helder wat je bindt. ...
  4. Ga met elkaar in gesprek. ...
  5. Vergader efficiënt. ...
  6. Stel prioriteiten. ...
  7. Praat met elkaar en niet over elkaar. ...
  8. Sta open voor nieuwe initiatieven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nouvellecoaching.nl

Hoe ga je om met je collega's?

Hoe ga ik het best om met collega's?
  1. Wees eerlijk. Hou je werk en privé liever gescheiden? ...
  2. Communiceer. Laat anderen weten waar je mee bezig bent, en maak duidelijke afspraken. ...
  3. Hou je vlinders getemd. ...
  4. Spreek met twee woorden. ...
  5. Relativeer. ...
  6. Werk samen. ...
  7. Wees assertief. ...
  8. Waardeer de anderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jobat.be

Hoe communiceer je met “ irritante” collega’s? En hoe maak je meer impact op jouw gesprekspartner?

31 gerelateerde vragen gevonden

Hoe herken ik een rat op het werk?

Stankoverlast. Ratten kunnen met hun ontlasting en andere uitscheidingen zeer veel stankoverlast teweegbrengen. Vooral als de ratten in kantoorruimten het plafond bevuilen, maar ook in opslagruimten, loodsen en magazijnen kan vooral de urine van ratten veel stank geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op meldpuntongedierte.nl

Hoe stimuleer je je collega's?

Hoe kan HR de samenwerking tussen collega's stimuleren?
  1. Leiderschap. Samenwerking begint met leiderschap. ...
  2. Gemeenschappelijk denken. In ons werk kunnen we meer de gemeenschappelijkheid benadrukken en ons minder richten op verschillen tussen collega's. ...
  3. Feedback. ...
  4. Beloon teamprestaties. ...
  5. Verbind generaties.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.visma.com

Wat is belangrijk in samenwerken?

Zorg ook dat de doelen realistisch zijn. Als iedereen hetzelfde over het doel denkt, wordt het gedragen door het hele team. Zo heb je meer kans dat jullie het doel samen behalen! Duidelijke communicatie is een van de belangrijkste sleutels tot een goede samenwerking.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op randstad.nl

Wat is nodig voor een goede samenwerking?

  1. Formuleer de missie en het doel.
  2. Zorg voor een veilige en vertrouwde omgeving.
  3. Geef aandacht en steun.
  4. Beperk de belasting.
  5. Zorg voor goed persoonlijk contact.
  6. Moedig oplossingsgerichte communicatie aan.
  7. Faciliteer open dialoog.
  8. Luister naar elkaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Wat zijn de kenmerken van een goed team?

Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dpa.nl

Hoe krijg je een hecht team?

Hoe je dit aan kunt pakken?
  1. Stap 1 Geef aan wat je verwacht.
  2. Stap 2 Begrijp en ken elkaar beter.
  3. Stap 3 Creëer een open en veilige cultuur.
  4. Stap 4 Zie elkaar regelmatig.
  5. Stap 5 Zorg dat iedereen weet wat er speelt en hoe jullie het doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op purpleleiderschapsontwikkeling.nl

Wat is slechte communicatie?

Woorden als eventjes, wellicht, misschien, verkleinwoordjes en zinnen die onderdanigheid uitdrukken kun je beter vermijden. Je geeft hiermee je gesprekspartner automatisch de macht om te zeggen dat het idee inderdaad niks of dat hij 'geen tijd heeft voor eventjes'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op banninkcoaching.nl

Wat is een communicatiestijl?

4 soorten communicatiestijlen
  • Beschouwende communicatiestijl. (de analyticus)
  • Directieve communicatiestijl. (de regisseur)
  • Expressieve communicatiestijl. (de motivator)
  • Cooperatieve communicatiestijl. (Vriendelijke stijl ofwel de zorger)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inspireandresult.nl

Hoe kernachtig communiceren?

Kernachtig communiceren
  • je slaat met jouw betoog de spijker op de kop: de toehoorder geeft aan dat dit precies is waar het over gaat.
  • je kunt hoofd- en bijzaken goed scheiden.
  • je verspilt niet te veel woorden aan randzaken.
  • de essentie is in jouw betoog verwoord en aan de orde geweest.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Waar let je op tijdens het communiceren?

Alleen de feiten, de werkelijkheid waar te nemen: wat zie, hoor, voel, proef je écht? Goed te luisteren naar de ander: goed luisteren is meer dan horen wat de ander zegt. Goed te luisteren naar je zelf (wat gaat er in je hoofd om?). Vragen te stellen (om te checken of het klopt wat je observeert).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Welke communicatie modellen zijn er?

Welke communicatiemodellen zijn er?
  • het basis communicatiemodel (zender-ontvanger)
  • het communicatiemodel van Lasswell.
  • het communicatiekruispunt van Van Ruler.
  • het AIDA-model.
  • het identiteitsmodel van Birkigt en Stadler.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op marketingbright.nl

Welk gedrag hoort bij samenwerken?

Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cvster.nl

Wie ben jij als collega?

Maar in zijn algemeenheid ben je collegiaal als je:
  • Je collega's helpt wanneer dat nodig is.
  • Bereid bent om werk van collega's over te nemen.
  • Ziet wat collega's nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.
  • Interesse toont in het werk en de privésituatie van collega's.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carrieretijger.nl

Wat draag je bij aan het team?

3.De groepswerker
  • Kenmerk: Sociaal, mensgericht, mild, diplomatiek, meegaand, humoristisch, gevoelig.
  • Rol: Sociaal begaan en gevoelig, zorgt voor het wij-gevoel, smeerolie van het team.
  • Valkuil: Conflicten uit de weg gaan, spanningen wegpraten, weglopen voor confrontaties.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op yer.nl

Hoe laat je zien dat je een teamplayer bent?

Een goede teamplayer moet zichzelf goed kennen, maar verplaatst zich ook in de andere leden van het team. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werkproces en kijkt voortdurend naar de eigen bijdrage daaraan. Hij of zij springt in waar nodig is, past zich aan en draagt bij aan een goede sfeer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op werkenergieanalyse.nl

Hoe moet ik een team leiden?

8 lessen om succesvol een team te leiden
  1. Hands-on ervaring helpt. ...
  2. Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen. ...
  3. Iedereen mag fouten maken. ...
  4. Persoonlijk welzijn komt op de eerste plaats. ...
  5. Je bent geen prinses, dus maak je handen vuil. ...
  6. Always take the blame, never take the credit. ...
  7. Moedig verantwoordelijkheidszin aan. ...
  8. Wees dankbaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op intracto.com

Welke bijdrage lever jij aan het team?

Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen taken en dat je niet wijst naar anderen wanneer het fout gaat. Hierbij is het ook belangrijk om af en toe het teambelang boven het eigenbelang te stellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wetalent.nl

Hoe maak je collega's enthousiast?

Veranderen?Hoe krijg jij je medewerkers enthousiast om mee te doen?
  1. Veranderen start met een positief mensbeeld. ...
  2. Medewerkers willen meedoen. ...
  3. Denk en doe vanuit een positief mensbeeld. ...
  4. Creëer een begrijpelijk en transparant toekomstbeeld. ...
  5. Geef focus op het doel van de veranderingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op aetsveld.nl

Wat verwacht je van je collega's?

Collegarechters of –officieren zijn de ideale sparringpartners: zij kennen de context, kennen het begrippenkader en zijn in staat jouw werk kritisch te volgen op niveau. De collega wordt enorm onderschat als bron van leren, daar kun je veel meer mee doen. Echt een kwestie van laaghangend fruit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ssr.nl

Hoe werk je in een team?

Tips
  1. Open communicatie en goede feedback. Goede samenwerken vraagt om een open communicatie en goede feedback. ...
  2. Iedereen heeft een eigen rol. Binnen het team neemt ieder een bepaalde rol op. ...
  3. Zorg voor vertrouwen. ...
  4. Conflicten zijn onvermijdelijk. ...
  5. Nood aan specifieke vaardigheden. ...
  6. Diversiteit. ...
  7. Wees betrokken bij je team. ...
  8. Stap 1.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op waardevolwerk.be

Populaire vragen