Verwarm je slaapzak met een kruik
Extra tip: Leg ook de kleren waarin je gaat slapen in je slaapzak tegen je kruik. Zo kunnen ze alvast een beetje opwarmen. Wanneer je met koude kleren aan in je slaapzak kruipt is het lastig om warm te blijven. Warm je bedje op met een lekker kruikje.
In de winter is alleen een kachel niet voldoende om u warm te houden. De hele caravan moet worden verwarmd om condens te voorkomen. De meest geschikte verwarmingssystemen in een camper of caravan zijn centrale vloeistofverwarming of centrale luchtverwarming.
De meeste fabrikanten van campers hebben de trend naar winterkamperen al lang gezien en bieden al vele jaren goed uitgeruste voertuigen aan. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor alle campers en campers van de merken van Erwin Hymer Group, die allemaal geschikt zijn voor winterkamperen.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
Ga je groter dan kan je overwegen om een Planar 44D 4kW kachel te nemen. Het mooie van de Planar kachels is dat ze zijn geconstrueerd op continue gebruik. Je kan de standkachel dus gewoon aan laten zodat deze het interieur op temperatuur kan houden, in plaats van dat je een hele koude bus of boot gaat opwarmen.
Een standkachel is een luchtverwarmer die zorgt voor een aangename warmte bij een uitgeschakelde motor. Ideaal voor zowel campers, bestelwagens als trucks. Een standkachel werkt als volgt: een brandstofpompje haalt diesel uit de tank van uw voertuig. In de verwarming ontsteekt een gloeistift de brandstof.
Buiten stallen van een camper of caravan
Bedenk hierbij wel dat het stallen niet op de openbare weg mag gebeuren. Veel gemeenten hebben in de plaatselijke verordening staan dat een camper of caravan niet langer dan 3 dagen op één plek mag staan. Ook de oprit van een huis kan wat dat betreft problemen geven.
Het platform waarop alle Malibu campers worden gebouwd, is de Fiat Ducato. Alle campers hebben een dubbele bodem met van buitenaf bereikbare bagagecompartimenten met daarin plaats voor de watertanks en de technische installaties.
Moderne caravans en campers zijn goed geïsoleerd maar speciale wintercaravans zijn extra goed geïsoleerd. Ze zijn te herkennen aan de vaak kleinere ramen en dakluiken en een betere isolatie van wielkasten en chassisbevestiging.
Propaan flessen zijn bij caravans en campers het meest gebruikt. Propaan blijft tot -42°C verdampen en is dus vrijwel in alle omstandigheden te gebruiken. Bij LPG is propaan vermengd met butaan. Butaan heeft een kookpunt van rond het vriespunt.
Heeft de caravankachel ringverwarming? Dan verspreidt een ventilator verwarmde lucht van de kachel via een buizenstelsel door het interieur. Zo'n caravanverwarming is in staat om een koude caravan supersnel op te warmen. Een caravan is wintervast wanneer hij binnen vier uur van -15°C naar +20°C is opgewarmd.
De beste wintercaravans zijn toch die uit de Scandinavische landen. Kabe, Polar en Solifer. Omdat die landen (bijna) dagelijks met koude omstandigheden te maken hebben en als geen ander weten hoe je een caravan daartegen kunt wapenen. Dat wil niet zeggen dat je met andere caravans niet kunt winterkamperen.
Leg een isolatiematje onder het luchtbed. Isolatiematten zorgen ervoor dat de koude lucht uit de grond niet in je luchtbed trekt. Naast dat een isolatiemat de kou tegenhoudt kun je hem in de zomer ook op je tent leggen als het warm is. De mat reflecteert het zonlicht en houdt de warmte uit je tent.
Wat betreft de buitentemperatuur dient het ook niet te koud te zijn. Zo wordt het afgeraden om het kindje buiten te laten slapen bij temperaturen lager dan -10 graden Celsius. Tevens wordt buiten slapen afgeraden wanneer het kindje ziek is.
Een bivakzak is opgebouwd uit een dun laagje waterdicht materiaal en is ontworpen om over een slaapzak te plaatsen. Zo blijft u warm - de isolatiewaarde van de slaapzak neemt 5 tot 10 graden Celsius graden toe - en droog en kunt u buiten op de grond slapen. Bovendien houdt een bivakzak wind, vocht en regen tegen.
Dikte vaak tussen de 20-22 mm en de 24 mm. Onder de vloer lopen houten draagbalken en ook is er een metalen draag constructie aanwezig.
Eigen oprit of eigen parkeerplaats
Het maximale aantal van 3 dagen is er met een reden. Als een camper of caravan langer geparkeerd staat, zou er een gebrek aan parkeerplaatsen kunnen ontstaan. Daarnaast kan het zijn dat het uitzicht op de openbare weg beperkt wordt.
In de meeste gemeenten mag je jouw caravan of camper maximaal drie dagen voor de deur parkeren. Dit is zo bedacht om ervoor te zorgen dat je buren geen hinder ondervinden van jouw kampeervoertuig. Tenslotte neemt een caravan of camper veel ruimte in en belemmert dit het uitzicht van je medebuurtbewoners.
Je kunt bij een overdekte camperstalling rekenen op prijzen die variëren tussen de 250 en 600 euro per jaar, maar voor de meest luxe camperstalling in de randstad kun je op jaarbasis ook al snel 1500 euro kwijt zijn.
Standkachel – Verbruik
0,5 liter per uur. Dit is vrijwel net zoveel, als gebruikt wordt voor een koud weer start en de eerste kilometers met een koude motor. De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
De dieselverwarming haalt voor zijn verbranding diesel uit een brandstoftank (soms dezelfde als die van de camper, soms is het een extra tank); dat doet een elektrische brandstofpomp. Niet alleen het “opzuigen” van de diesel kost energie, hij moet het ook nog onder druk de verbrandingskamer in sproeien.